علائم و نشانه های شکستن آلت تناسلی در مردان

شکستن آلت تناسلی یک اتفاق دردناک و پرخطر در آقایان است؛ که می تواند نگرانی هایی را برای آن ها به همراه داشته باشد. برخی از آقایان تصور می کنند که به علت فشار یا ضربه ناگهانی که به آلت تناسلی وارد شده، دچار شکستگی شده اند. تشخیص شکستگی اندام تناسلی توسط خود شخص ممکن است دشوار باشد.

اما این وضعیت دارای نشانه هایی است؛ که دانستن آن ها به تشخیص حدودی شکستگی آلت تناسلی کمک می کند. ما در ادامه به معرفی نشانه های رایج شکستن آلت تناسلی خواهیم پرداخت؛ تا کسانی که دچار تروما شده اند، قبل از مراجعه به متخصص اورولوژی به تشخیص وضعیت خود بپردازند.

منظور از شکستگی آلت تناسلی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره نشانه های شکستن آلت تناسلی صحبت کنیم؛ بد نیست بدانید که آلت تناسلی هیچ گاه نمی شکند. در واقع شکستگی آلت تناسلی یک اصطلاح است و باید با واژه <<پارگی>> جایگزین شود. اگر به ساختار آلت تناسلی دقت کنید، متوجه می شوید که درون آن هیچ استخوانی وجود ندارد که به علت ضربه یا فشار دچار شکستگی شود؛ بلکه این رباط ها، عروق و بافت های آلت تناسلی هستند که به علت تروما دچار پارگی شده و به عنوان شکستگی آلت تناسلی شناخته می شوند. بنابراین؛ وقتی صحبت از شکستن آلت تناسلی می شود، منظور پاره شدن بافت هایی چون لایه تثبیت کننده بافت همبند، بافت نعوظ و گاهی مجاری ادراری است.

علائم شکستن آلت تناسلی در مردان

علت شکستن آلت تناسلی در مردان چیست؟

آلت تناسلی در حالت عادی منعطف است؛ به همین دلیل کمتر دچار شکستگی می شود. اما در حالت نعوظ وضعیت آلت تناسلی کاملاً متفاوت می شود و به دلیل سختی و سفتی زیاد در معرض شکستگی قرار می گیرد. لذا اگر در حالت نعوظ ضربه شدیدی به آلت وارد شود، احتمال شکستگی آن وجود دارد. به علاوه خمیده شدن آلت تناسلی حین برقراری رابطه جنسی نیز می تواند عاملی برای شکستگی آن باشد.

علائم شکستن آلت تناسلی در مردان

شکستن آلت تناسلی در مردان وضعیت اورژانسی است؛ که توسط متخصص اورولوژی باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرد. تمام آقایان باید با علائم و نشانه های شکستن آلت تناسلی آشنا باشند؛ تا در صورت قرار گرفتن در این وضعیت، فوراً برای درمان به پزشک مراجعه کنند. موارد زیر تعدادی از نشانه های شکستگی آلت تناسلی در مردان است:

1. با شکستن آلت تناسلی صدای ترک خوردگی به گوش می رسد.
  2. آلت تناسلی بلافاصله بعد از شکستن از حالت نعوظ خارج شده و شل می شود.
  3. مردانی که دچار شکستگی آلت می شوند، درد شدیدی را در ناحیه تناسلی تجربه می کنند.
  4. در صورت شکستن آلت تناسلی، ممکن است خون از مجرای ادرار خارج شود.
  5. در مواردی شکستگی آلت باعث کبودی و تورم بیضه ها می شود.
  6. آلت تناسلی در زمان شکستگی تورم و قرمز می شود.

متخصص اورولوژی چگونه به تشخیص شکستگی آلت تناسلی می پردازد؟

متخصص اورولوژی معمولاً با یک معاینه ساده و پرسیدن سوالات مختلف از وضعیت بیمار، می تواند در کمتر از چند دقیقه تشخیص دهد که آلت تناسلی شکسته است یا خیر! اما برای اطمینان بیشتر و بررسی شدت و محل شکستگی، سونوگرافی و عکس برداری به روش MRI را انجام می دهد. گاهی ضربه و فشار وارد به آلت تناسلی باعث شکستگی آن نمی شود و فقط باعث کشیده شدن بیش از اندازه آن می شود.

درمان شکستگی آلت تناسلی از چه راه هایی امکان پذیر است؟

شکستگی آلت تناسلی باید درمان شود، در غیر این صورت عوارض خطرناکی را برای فرد به دنبال دارد. متخصص اورولوژی از دو روش درمان پارگی آلت تناسلی را انجام می دهد. در ادامه هر کدام از این روش ها شرح داده شده است.

درمان شکستگی آلت تناسلی با روش های بدون خطر

در مواردی که شکستگی آلت تناسلی جزئی باشد یا فشار و ضربه تنها باعث کشیدگی آلت شده باشد، متخصص اورولوژی داروهایی را برای جلوگیری از نعوظ تجویز می کند. به علاوه آلت تناسلی نباید تحت فشار باشد و بهتر است در حالت فیزیکی آرامی قرار بگیرد. معمولاً توصیه می شود تا محل شکستگی با کمپرس سرد خنک شود. برای بهبودی سریع تر باید برای مدتی از باند فشاری استفاده کرد.

درمان شکستگی آلت تناسلی با جراحی

در صورتی که پزشک اورولوژی تشخیص دهد که وضعیت شکستگی آلت تناسلی جدی است؛ فوراً اقدام به انجام عمل جراحی می کند. طی این عمل، جراح لایه ای از آلت تناسلی، رباط یا عروقی را که دچار پارگی شده اند، ترمیم می کند.

هر بیمار بعد از عمل بین 3 تا 7 روز نیاز به استراحت دارد. اما آلت تناسلی برای اینکه مانند قبل عملکرد مناسبی داشته باشد، نیاز است که بین 2 تا 4 هفته تحت مراقبت قرار بگیرد. در این مدت باید برای جلوگیری از تورم از بانداژ استفاده کند. نعوظ در روزهای اول بعد از عمل می تواند دردناک باشد، به همین خاطر پزشک داروهایی را برای عدم نعوظ تجویز می کند که باید حتماً مصرف شوند.

عدم درمان شکستگی آلت تناسلی چه عوارضی به دنبال دارد؟

اگر فردی اقدامی برای شکستگی آلت تناسلی خود انجام ندهد، به احتمال زیاد عوارض زیر را تجربه می کند:

• آلت تناسلی ظاهر نامناسبی به خود می گیرد.
  • به دلیل پارگی بافت های آلت تناسلی، ممکن است با اختلال نعوظ همراه باشد.
  • فرد با وجود تجربه نعوظ، دچار کجی آلت می شود.
  • انزال در افرادی که شکستگی آلت را درمان نمی کنند بسیار دردناک است.
  • فرد به دلیل ناتوانی جنسی در برقراری ارتباط با پارتنر خود به مشکل می خورد.
  • در مواقعی درمان نکردن شکستگی آلت تناسلی باعث اختلال در مجاری ادراری می شود.
  • فرد ممکن است توانایی بارور کردن را از دست بدهد.
  • فرد به دلیل فرم نامناسب آلت دچار کمبود اعتماد به نفس می شود.
علائم شکستن آلت تناسلی در مردان

در این نوشتار به بررسی علائم و نشانه های شکستن آلت تناسلی در مردان پرداختیم. اگر با علائم شکستگی آلت تناسلی همراه هستید، فوراً برای معاینه به مطب متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این وضعیت اورژانسی است و باید سریعاً درمان شود. اگر شناختی درباره پزشکان متخصص در این زمینه ندارید، می توانید به مطب دکتر سید حمیدرضا آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در تهران مراجعه کنید. ایشان انواع مشکلات مرتبط با اندام های تناسلی آقایان را با دانش و تجربه بالای خود با کمترین میزان خطر درمان می کنند.