میکروپنیس در کودکان چیست؟

میکروپنیس در کودکان چیست
آنچه می خوانید...

میکروپنیس در کودکان چیست؟

میکروپنیس یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی است که معمولاً در نوزادی از طریق معاینه نوزاد تشخیص داده می شود. این شرایط به آلت تناسلی اطلاق می شود که از نظر ساختاری طبیعی است ولی اندازه آن به صورت غیرعادی کوچک است. این شرایط ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی یا هورمونی هستند. در ادامه به توضیحات بیشتر درباره این شرایط نادر پرداخته خواهد شد.

علائم و تشخیص میکروپنیس

علامت اولیه میکروپنیس، آلت تناسلی است که اندازه طول آن در نوزادی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) است. طول میانگین آلت تناسلی در حالت کشیده برای یک نوزاد حدود 3.5 سانتی متر (1.4 اینچ) است. میکروپنیس زمانی تشخیص داده می شود که طول آلت تناسلی زیر 2.5 انحراف معیار از میانگین باشد. در مردان بالغ، میکروپنیس به عنوان آلت تناسلی با اندازه کمتر از 2.5 اینچ تعریف می شود.

میکروپنیس در کودکان چیست
میکروپنیس در کودکان چیست

تشخیص میکروپنیس معمولاً در خردسالان و کودکان و از طریق اندازه گیری طول آلت تناسلی انجام می شود. در صورتی که این مشکل در نوزادی تشخیص داده شود، احتمال درمان میکروپنیس بیشتر است. پزشک می تواند با کشیدن آلت تناسلی و اندازه گیری با خط کش، کولیس یا سرنگ یک بار مصرف 10 میلی لیتری این شرایط را تشخیص دهد. این عدد با محدوده اندازه طبیعی برای سن نوزاد مقایسه می شود.

علل میکروپنیس

میکروپنیس معمولاً ناشی از کمبود تستوسترون در دوران جنینی است که می تواند نتیجه شرایط مختلفی باشد. شایع ترین آن ها هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک است. هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک شرایطی است که در آن هیپوتالاموس (بخشی از مغز که سیستم عصبی غیر ارادی و هیپوفیز را کنترل می کند) هورمون هایی که برای تولید تستوسترون ضروری هستند را ترشح نمی کند.

درمان میکروپنیس

روش های درمانی درمان میکروپنیس طبق زیر است:

تستوسترون تراپی

اولین درمان برای میکروپنیس تستوسترون تراپی است. این درمان توانایی آلت تناسلی برای واکنش به هورمون رشد را آزمایش می کند. تستوسترون می تواند از طریق تزریق یا استعمال به صورت ژل یا پماد استفاده شود. تحقیقات نشان می دهد که در بسیاری از نوزادان، رشد آلت تناسلی با درمان تستوسترون به حالت طبیعی نزدیک می شود، اما اینکه رشد آن تا دوران بلوغ ادامه پیدا می کند یا نه هنوز ناشناخته است. در صورتی که درمان تستوسترون موجب افزایش طول آلت تناسلی نشود، دیگر درمان های هورمونی نیز ممکن است امتحان شوند.

جراحی

جراحی برای میکروپنیس تنها در صورتی انجام می شود که درمان های پزشکی دیگر اثری نداشته باشند. جراحی بازسازی آلت تناسلی (فالوپلاستی) میکروپنیس برای کودکان خردسال پیچیده و خطرناک است اما در برخی موارد ارزش انجام دادن دارد. جراحی برای افراد بالغ و افراد میانسال شایع تر است. اگر شما مردی هستید که قرار است جراحی میکروپنیس روی شما انجام شود، در مورد تمام مزایا و خطرات احتمالی جراحی برای موقعیت خاص خود با پزشک صحبت کنید.

عوارض و پیامدهای میکروپنیس

عوارض و پیامدهای میکروپنیس شامل موارد زیر است:

  • باروری: مردانی با طول آلت تناسلی کمتر از 2.5 اینچ احتمال باروری کمتری دارند. برخی از مردان با میکروپنیس در نتیجه اختلال هیپوفیز زمینه ای دارای تعداد اسپرم کمتری هستند. در چنین مواردی، تکنیک های کمک باروری و تشخیص ناباروری مردان برای بهبود احتمال باروری فرد انجام می شوند.
  • پیامدهای احساسی: در حالی که درمان هایی وجود دارد که ممکن است اندازه آلت تناسلی را افزایش دهند، حقیقت این است که برخی از افراد دارای آلت تناسلی کوچکتر از حد معمول هستند. در حالیکه برخی از افراد تصور می کنند که این موضوع موجب آسیب روانی می شود، این اعتقادات بیشتر انعکاس دیدگاه های فرهنگی درباره آلت تناسلی است تا تجربه شخصی خود فرد.
  • پیامدهای جنسی: هنوز اثبات نشده است که میکروپنیس در میل جنسی، عملکرد جنسی، رضایت جنسی، توانایی برای دستیابی به نعوظ یا توانایی ایجاد روابط جنسی با رضایت متقابل اختلال ایجاد می کند.

میکروپنیس یک شرایط نادر است و تشخیص و درمان آن بستگی به عوامل زیادی دارد. پزشکان می توانند در تصمیم گیری به عنوان والد یا بیمار کمک کنند. با درمان زودهنگام، چشم انداز برای پسران مبتلا به میکروپنیس ناشی از نقص هورمونی خوب است. آن ها معمولاً به خوبی به تستوسترون تراپی پاسخ می دهند و به طول آلت تناسلی کافی دست پیدا می کنند و به عنوان افراد بالغ عملکردی طبیعی خواهند داشت. برای پسرانی که میکروپنیس آن ها به علت اختلالات دیگری همچون عدم حساسیت به آندروژن است و درمان هورمونی نمی تواند به آن ها کمک کند، چشم انداز مثبتی نمی توان انتظار داشت. اگر درمان زودهنگام میکروپنیس موفقیت آمیز نباشد، کنار آمدن با این شرایط می تواند برای یک پسر و خانواده او دشوار باشد. مشاوره پزشکی و خدمات اجتماعی می توانند از نظر احساسی به این فرد و خانواده او کمک کنند.

راه های تشخیص دقیق

تشخیص دقیق میکروپنیس نیازمند موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی: پزشک در کنار اندازه گیری آلت تناسلی ممکن است به دنبال علائم دیگری همچون توده های چربی غیرطبیعی باشد.
  • آزمایش خون: این آزمایشات می توانند به پزشک کمک کنند تا سطوح هورمون نوزاد را بررسی کنند. پزشکان ممکن است آزمایشات ژنتیکی را نیز برای تعیین جنسیت بیولوژیکی نوزاد انجام دهند.
  • اسکن های تصویربرداری: یک پزشک ممکن است از تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی لگن یا اسکن ام آر آی استفاده کند تا دستگاه تناسلی و ساختارهای اطراف آن را مشاهده کند.

شرایطی که با میکروپنیس اشتباه گرفته می شوند

  • آلت تناسلی دفن شده: در این حالت پدهای چربی اندازه واقعی آلت تناسلی را پنهان می کنند.
  • آلت تناسلی پرده دار: این شرایط به پوست اضافه ای اشاره دارد که کیسه بیضه و آلت تناسلی را به هم وصل می کند.
  • آلت تناسلی به دام افتاده: این شرایط زمانی رخ می دهد که پوست کافی در اطراف آلت تناسلی وجود نداشته باشد.
میکروپنیس در کودکان چیست
میکروپنیس در کودکان چیست

بهترین دکتر درمان میکروپنیس در کودکان

هرگونه تعلل در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان میکروپنیس شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل های مخصوص مردان خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه درمان میکروپنیس  در مردان می توانید به دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی و جراح و متخصص کلیه مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان متقاضیان خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به میکروپنیس  در مردان می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام روش های درمانی مختلف هستید یا خیر.

دکتر سید حمیدرضا آرزه گر

دکتر سید حمیدرضا آرزه گر

اورولوژیست
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *