آیا پروستات بدخیم درمان قطعی دارد

آیا پروستات بدخیم درمان قطعی دارد؟

پروستات بدخیم یکی از سرطان‌ های شایع در میان مردان است. این بیماری با علایم و نشانه‌ های خاصی بروز می‌ کند که خوشبختانه هوشیاری و تشخیص به‌ موقع در زمان مناسب می‌ تواند از آسیب به سایر اندام‌ های بدن جلوگیری کند. سرطان پروستات بدخیم در غده‌ پروستات ایجادمی‌ شود.‌ این غده شبیه به گردو در زیر مثانه قرار گرفته و در اثر بدخیم شدن، رشد غیرعادی دارد. در بسیاری از موارد این سرطان آسیب جدی به بیمار وارد نمی‌ کند و آرام‌ آرام رشد می‌ کند؛ اما در برخی مواردی که بدخیم هستند، سرطان به‌ صورت تهاجمی عمل می‌ کند و به‌ سرعت رشد خواهد کرد. اگر درمان پروستات بدخیم به‌ موقع انجام نشود، می‌ تواند با آسیب به اندام‌ ها و بافت‌ های دیگر مثل روده و مثانه گسترش یابد و حتی در مواردی کشنده باشد. جهت آشنایی با درمان قطعی پروستات بدخیم در ادامه همراه ما باشید.

علائم پروستات بدخیم

بسیاری از افراد، علائم پروستات بدخیم را نمی‌ شناسند و همین امر باعث می‌ شود که مشکل آن‌ ها خیلی دیر تشخیص داده شود؛ بنابراین پیش‌ از آن‌ که سرطان پروستات گسترش یابد و به اندام‌ ها و استخوان‌ های اطراف برسد، باید علائم آن را بشناسید که در این بخش، ما برخی از علائم مهم را ذکر می‌ کنیم.

• افزایش سطح PSA در خون

علائم پروستات بدخیم در بیمارهای مختلف به‌ صورت متفاوت بروز می‌ کند؛ اما افزایش میزان PSA یکی از علائم همیشگی این بیماری است. درواقع در اکثر بیماران با افزایش سطح PSA خون مواجه هستیم.در نتیجه انجام تست‌ های منظم و دوره‌ ای PSA در درمان به‌ موقع و تشخیص درست، کمک شایانی می‌ کند.

• مشکلات ادراری

در بسیاری از مردان، پروستات بدخیم علائم خاصی به همراه ندارد. در برخی موارد، فرد علائمی مثل مشکل در دفع ادرار و وجود خون در ادرار دارد. در کل مشکلات ادراری مربوط به پروستات بدخیم عبارتند از:
• مشاهده خون در ادرار
• جریان ادرار به صورت ضعیف
• سوزش ادرار (شیوع کمتر)

• درد استخوان

یکی از موارد شایع در بیماری پروستات بدخیم، درد استخوان در ناحیه باسنی ا پاها است. در واقع این درد استخوان اصلاً از بین نمی‌ رود و می‌ تواند شدیدتر شود؛ زیرا سرطان در بافت‌ های استخوان گسترش پیدا می‌ کند و باعث درد و شکستگی استخوان خواهد شد.

• یرقان

زمانی‌ که در اثر پروستات بدخیم، سرطان در بخش‌ های شکمی و کبد گسترش پیدا می‌ کند، باعث تورم در شکم، زردی پوست، زردی چشم‌ ها یایرقان می‌ شود. در این وضعیت، کبد بیمار درگیر می‌ شود و عملکرد درستی نخواهد داشت؛ به‌ همین خاطر زردی وارد خون فرد می‌ شود.

• تنگی نفس

زمانی‌ که سرطان پروستات پیشرفت می‌ کند و در ریه فرد گسترش می‌یابد، بیمار دچار نفس تنگی و درد شدید در ناحیه قفسه سینه خواهد شد. در چنین شرایطی علائم دیگری مثل ضعف، خستگی و کاهش وزن نیز به وجود می‌ آیند.

نواحی درگیر با سرطان پروستات بدخیم

گسترش سرطان به بافت‌ های مجاور از طریق غده سرطانی اصلی ایجاد می‌ شود. به‌ طور کلی سرطان به نزدیک‌ ترین بافت‌ ها نفوذ می‌ کند؛ اما از طریق سیستم لنفاوی می‌ تواند در تمام اندام‌ ها و بخش‌ های مختلف بدن نیز گسترش یابد. بنابراین غدد سرطانی در هر بخشی از بدن رشد خواهند کرد. سرطان پروستات بیشتر روی اندام‌ های زیر تأثیر می‌ گذارد:
• ریه
• غدد فوق‌ کلیه
• استخوان‌ها
• کبد

روش‌ های درمان پروستات بدخیم

در انتخاب روش درمان پروستات بدخیم، محل شیوع آن تأثیری ندارد؛ ولی مرحله و میزان پیشرفت سرطان پروستات می‌ تواند درمان را کمی سخت کند. در این بخش ما روش های درمان سرطان پروستات در مراحل مختلف را بررسی خواهیم کرد.
• درمان سرطان پروستات در مراحل ابتدایی: معمولاً سرطان پروستات در مراحل اولیه تا سالیان طولانی علامت خاصی برای فرد ایجاد نمی‌ کند. در این مرحله پزشک ابتدا سن و وضعیت عمومی سلامت بیمار را در نظر می‌ گیرد و سپس با توجه به ویژگی‌ های وی، روش‌ هایی مثل آزمایش‌ های بالینی، پرتو درمانی و جراحی را پیشنهاد می‌ کند.
• درمان سرطان پروستات در مراحل پیشرفته: زمانی‌ که بیمار تومورهای بزرگی داشته باشد، دیگر پرتو درمانی و جراحی به‌ تنهایی پاسخ نخواهند داد؛ به‌ همین خاطر از جراحی پروستات پروستاتکتومی رادیکال برای برداشتن غدد لنفاوی لگن استفاده می‌ شود. از جمله درمان‌ های سیستمی که در سرطان‌ های پروستات پیشرفته کاربرد دارند، می‌ توان به درمان نئو ادجوان به وسیله محرومیت از آندروژن و شیمی درمانی نئو ادجوان اشاره کرد.

شیمی‌ درمانی سرطان پروستات

برای کنترل سرعت رشد سلول‌ های سرطانی و همچنین از بین بردن آن‌ها از روشی به نام شیمی‌ درمانی استفاده می‌ شود. شیمی‌ درمانی به دو صورت وریدی و قرص می‌ تواند روی سلول‌ های سرطانی تأثیر بگذارد. معمولاً زمانی از شیمی‌ درمانی استفاده می‌ شود که بیماری به چندین نقطه و اندام دیگر در بدن گسترش پیدا کرده باشد. در برخی مواقع به‌ جای هورمون‌ درمانی، از شیمی‌ درمانی استفاده می‌ شود؛ زیرا ممکن است هورمون‌ درمانی برای سرطان های پروستات نتیجه مثبتی نداشته باشد.

هورمون درمانی در سرطان پروستات

در کنترل سرطان پروستات، هورمون درمانی یکی از روش‌ های مؤثر است. در این روش با تولید هورمون‌ های مردانه، تستوسترون متوقف می‌ شود؛ زیرا این هورمون باعث رشد سلول‌ های سرطانی و گسترش آنها می‌ شود. زمانی‌ که هورمون درمانی صورت می‌ گیرد، سلول‌ های سرطانی از بین می‌ روند یا رشد آنها کندتر خواهد شد.

درمان سرطان پروستات با پرتودرمانی

یکی دیگر از روش‌ های مقابله با سلول‌ های سرطانی در حال رشد، پرتو درمانی است. به‌ وسیله‌ پرتو درمانی، سلول‌ های غیرطبیعی و سرطانی توسط انرژی پر قدرت اشعه ها از بین می‌ روند که تا حد بسیار زیادی در درمان سرطان‌ های پروستات نقش دارند.

آیا پروستات بدخیم درمان قطعی دارد

با توجه به آنچه گفته شد، می‌ توان نتیجه گرفت که تشخیص به موقع، نقش بسیار زیادی در درمان قطعی پروستات بدخیم دارد؛ بنابراین باید علائم ذکر شده را جدی بگیرید و در صورت بروز هر کدام از آنها سریعاً به متخصص مراجعه کنید. دکتر سید حمیدرضا آرزه‌ گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری، با بهره‌ گیری از علم روز دنیا و روش های نوین می‌ توانند پروستات بدخیم را درمان کنند.