درمان سنگ مثانه

سنگ مثانه حدود ۵٪ از سنگ های ادراری را تشکیل می دهد و معمولاً در مردان مسن تر از ۵۰ سال رخ می دهد. این سنگ ها بیشتر به دلیل انسداد نسبی در خروجی مثانه، مانند بزرگی پروستات، تنگی مجرای ادراری و اختلالات عصبی مثانه به وجود می آیند. همچنین، وجود جسم خارجی در مثانه نیز می تواند منجر به تشکیل سنگ شود. برخلاف سنگ های کلیوی، جنس سنگ های مثانه در ادرار غیر عفونی اسید اوریک و در ادرار عفونی فسفات آمونیوم منیزیم است.

درمان سنگ مثانه غالباً کم عارضه و بی خطر است. اکثر سنگ های مثانه را می توان به روش های بسته و از طریق مجرای ادراری یا سوراخی کوچک بر روی شکم (روش های آندوسکوپیک) خارج کرد. اصلی ترین راه پیشگیری از عود سنگ مثانه برطرف کردن انسداد خروجی مثانه مانند جراحی پروستات یا رفع تنگی مجرای ادراری و در کودکان، تغییر رژیم غذایی است.

خرد کردن و شکستن سنگ ها

سنگ های مثانه اغلب در طول فرایندی به نام سیستولایتولاپاکسی خارج می شوند. لوله کوچکی به همراه دوربینی در انتهای آن (سیستوسکوپ) برای دیدن سنگ، از میان مجرای ادراری وارد مثانه می شود. پزشک سپس از لیزر، اولتراسوند یا وسیله مکانیکی برای خرد کردن سنگ به قطعات کوچک تر استفاده می کند. عوارض این روش شامل عفونت های دستگاه ادراری، تب، پارگی مثانه و خونریزی است.

برداشت سنگ از طریق جراحی

در برخی موارد، سنگ های بزرگ یا سخت که نمی توانند خرد شوند، از طریق جراحی باز خارج می شوند. پزشک شکاف و بریدگی در مثانه ایجاد کرده و سنگ ها را مستقیماً خارج می کند. ممکن است هر عاملی که علت به وجود آورنده سنگ بوده نیز در این زمان اصلاح گردد.

پیشگیری از تشکیل سنگ مثانه

برای جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه، می توان اقداماتی مانند رعایت رژیم غذایی متعادل، افزایش مصرف آب و دفع مایعات را انجام داد. دفع حجم بیشتری از ادرار در روز باعث کاهش غلظت نمک و اطمینان از دفع شن و سنگ های کوچک می شود.

علائم سنگ مثانه

بسیاری از افرادی که در مثانه شان سنگ وجود دارد، هیچ نشانه ای ندارند، حتی اگر سنگ های آن ها بزرگ باشد. اما اگر سنگ، دیواره مثانه را خراش دهد یا مسیر جریان ادرار را مسدود کند، می تواند علائم و نشانه هایی ایجاد کند که عبارتند از:

• درد ناحیه پایین شکم
  • ادرار دردناک یا سوزش ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار با رنگ غیرطبیعی
  • علل تشکیل سنگ مثانه

سنگ مثانه هنگامی تشکیل می شود که ادرار در مثانه باقی بماند. این مشکل می تواند به دلیل مصرف داروهایی که از تخلیه کامل ادرار جلوگیری می کنند، به وجود آید. عواملی که می توانند مانع تخلیه کامل ادرار شوند، عبارتند از:

• مثانه نوروژنیک: آسیب به عصب هایی که به مثانه متصل هستند و اختلال در سیستم عصبی می تواند باعث شود ادرار موجود در مثانه کاملاً تخلیه نشود.
  • بزرگ شدن پروستات: پروستات بزرگ شده به مثانه فشار وارد می کند و جریان ادرار را مختل می کند.
  • وسایل پزشکی: کاتتر و سایر وسایل پزشکی که به مثانه برخورد کرده باشند، می توانند منجر به تشکیل سنگ شوند.
  • التهاب مثانه: عفونت مجاری ادراری یا رادیوتراپی می تواند باعث التهاب مثانه شود.
  • سنگ کلیه: سنگ کلیه می تواند به پایین مجرای ادرار حرکت کرده و در مثانه گیر کند.
  • دیورتیکول مثانه: کیست ها می توانند در مثانه تشکیل شوند و مانع تخلیه کامل مثانه شوند.
  • سیستوسل: در زنان، ضعیف شدن دیواره مثانه می تواند بر جریان ادرار تأثیر بگذارد.

تشخیص سنگ مثانه

تشخیص سنگ مثانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• معاینه بدنی: پزشک ناحیه پایین شکم را معاینه می کند تا ببیند آیا مثانه بزرگ شده است یا خیر.
  • آنالیز ادرار: تجزیه شیمیایی ادرار برای بررسی وجود خون، باکتری و املاح بلوری شده.
  • سی تی اسکن اسپیرال: این روش حساس ترین آزمایش برای تشخیص انواع سنگ های ادراری است.
  • امواج اولتراسوند: روشی که امواج صوتی را به سمت اندام ها پرتاب می کند تا تصاویر ایجاد کند.
  • عکسبرداری به روش اشعه ایکس: برای تشخیص سنگ های ادراری.
  • پیلوگرام درون وریدی: استفاده از ماده حاجب برای مشخص کردن اندام های دستگاه ادراری.

بهترین دکتر درمان مشکلات مثانه

هرگونه تعلل در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان مشکلات مثانه شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل های مخصوص مردان خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه درمان مشکلات مثانه در مردان می توانید به دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی و جراح و متخصص کلیه مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان متقاضیان خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به درمان مشکلات مثانه در مردان می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام درمان های مختلف هستید یا خیر.