علل ایجاد تنگی مجرای ادرار و روش درمان آن

وظیفه اصلی مجرای ادرار در مردان و زنان خارج کردن ادرار از بدن است. تنگی در مجرای ادرار باعث می‌ شود این عملکرد به درستی پیش نرود و در اثر تورم، آسیب یا عفونت جریان ادرار کاهش پیدا کند. چنین مشکلی عوارض بسیار زیادی به‌ همراه دارد و باید در مراحل اولیه با مناسب‌ ترین روش درمان شود. اگر علاقه دارید دلایل ایجاد تنگی مجرای ادرار را بشناسید، این مقاله از مجموعه مقالات سایت دکتر سید حمیدرضا آرزه گر را به‌ هیچ‌ عنوان از دست ندهید و در ادامه همراه ما باشید.

علائم تنگی مجرای ادراری

در اکثر موارد تنگی مجرای ادرار به‌ صورت آهسته بروز می‌ کند و علائم آن نیز تدریجی نمایان می‌ شود. شایع ترین علائم تنگی مجرای ادرار شامل موارد زیر هستند:
• جریان ضعیف ادرار یا کاهش حجم ادرار
• خارج شدن ادرار به‌ صورت تأخیری همراه با مکث و نیاز به‌ زور زدن زیاد
• احساس عدم تخلیه کامل مثانه پس‌ از دفع ادرار
• شروع و توقف مکرر جریان ادرار
• درد یا سوزش در هنگام ادرار
• بی اختیاری ادرار
• درد در ناحیه لگن یا پایین شکم
• ترشحات مجرای ادرار
• تورم آلت تناسلی و درد
• وجود خون در مایع منی یا ادرار
• تیره شدن ادرار
• احساس مکرر برای دفع ادرار

علت تنگی مجرای ادرار

دلایل مختلفی باعث ایجاد تنگی در مجرای ادراری می‌ شوند:
• برخی از مشکلات مانند شکستگی در لگن باعث ایجاد تنگی مجرای ادراری می‌ شوند.
• یکی دیگر از دلایل تنگی مجرای ادراری در مردان ختنه کردن نادرست است.
• در بسیاری از موارد کودک از بدو تولد با تنگی مجرای ادرار مواجه است.
• در برخی موارد نیز علت تنگی مجرای ادرار عوارض جراحی‌ های انجام‌ شده قبلی مانند پروستات است. البته با رعایت ظرافت در هنگام عمل این مشکل قابل پیشگیری خواهد بود.
• تنگی مجرای ادرار در اثر بیماری‌ های مقاربتی نیز ایجاد می‌ شود. لازم به ذکر است که یکی از بیماری‌ های منتقل‌ شده از طریق تماس جنسی سوزاک است که فرد آلوده می‌ تواند به پارتنر خود منتقل کند و اگر به‌ موقع درمان نشود باعث ایجاد تنگی در مجرای ادراری خواهد شد.
• شایع‌ ترین دلیل تنگی مجرای ادرار سوند گذاری توسط افراد غیر مجرب است.

روش تشخیص تنگی مجرای ادراری

بهترین روش تشخیص تنگی مجرای ادرار تصویربرداری یا عکس رنگی از مجرا است. همچنین برای تشخیص تکمیلی می‌ توان از سونوگرافی برای بررسی بافت نرم و عروق استفاده کرد؛ همچنین روش‌ های اندوسکوپی هم تا حد زیادی در تشخیص و درمان این بیماری نقش دارند و در حقیقت می‌ توان حین سیستوسکوپی علاوه‌ بر تشخیص مشکل، با گشاد کردن آن را درمان کرد.

درمان تنگی مجرای ادرار

روش‌ های مختلفی برای درمان تنگی مجرای ادرار به کار می‌ رود که پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و وضعیت موجود مناسب‌ ترین روش را انتخاب می‌ کنیم. در ادامه هر کدام از این روش‌ ها را بررسی خواهیم کرد.

• روش های اندوسکوپیک

در این روش عملیات بریدن، گشاد کردن و دیلاتاسیون قطعه تنگ شده توسط اندوسکوپ انجام می‌ شود.

• روش های جراحی اناستوموتیک

در روش بخش تنگی بریده شده و خارج می‌ شود و اناستوموز پیوند مجدد دو سر مجرا صورت می‌ گیرد.

• روش های جایگزین مجرا

در این روش قطعه تعیین‌ شده بریده و خارج می‌ شود. البته لازم به ذکر است که هیچکدام از روش‌ ها به‌ طور صد در درصد از عود مجدد بیماری جلوگیری نمی‌ کند و فقط در مواردی که پزشک احتمال بیشتری برای عود مجدد تشخیص دهد، از بیمار می‌ خواهد تا مدتی پس‌ از جراحی از سوند استفاده کند.

• روش تعبیه فنرهای مجاری

تعبیه فنرهای مجاری یکی از روش‌ های بسیار رایج درمان است که باعث می‌ شود مجاری ساختار خود را حفظ کند و ارتباط به‌ درستی برقرار شود. به‌ طور کلی زمانی‌ که روش‌ های ساده‌ تر برای برطرف کردن تنگی مجرا مناسب نباشند باید از روش جراحی باز برای درمان استفاده کرد.

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟

تنگی مجرای ادرار اگر در مراحل اولیه درمان شود هیچ خطری برای سلامتی شخص به‌ همراه نخواهد داشت؛ بنابراین بررسی‌ های دوره‌ ای تا حد زیادی از آسیب‌ های این‌ چنینی جلوگیری می‌ کند. برخی از مردان نسبت‌ به سایر افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند:
• ابتلا به یک یا چند بیماری مقاربتی
• قرار گرفتن کاتتر کوچک در مثانه برای تخلیه ادرار
• تورم و تحریک در مجرای ادرار
• بزرگ شدن پروستات

علل ایجاد تنگی مجرای ادرار

در مطالب فوق هر آن‌ چه لازم بود در مورد علل ایجاد تنگی مجرای ادرار و روش درمان آن بدانید را بررسی کرد. اگر شما هم دچار تنگی مجرای ادرار هستید، لازم است توسط یک متخصص معاینه شوید. لازم است تحت نظر یک متخصص اورولوژی قرار بگیرید. دکتر سید حمیدرضا آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری می‌ تواند مشکلات مربوط به تنگی مجرای ادرار را با روش‌ های نوین و به روز دنیا برطرف کند. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری توسط ایشان می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.