علل و علائم سرطان حالب

علل و علائم سرطان حالب
آنچه می خوانید...

علل و علائم سرطان حالب

حالب به شکل لوله ای است که به عنوان یکی از بخش های سیستم ادراری بدن، از کلیه به مثانه متصل می شود. حالب نیز همانند سایر قسمت های سیستم ادراری در معرض بیماری ها و مشکلات متعددی قرار می گیرد. رشد توده های سرطانی در حالب یکی از بیماری های جدی است که نیاز به کنترل و درمان فوری دارد. با شناخت عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری و همچنین علائم آن می توان فرآیند درمانی را در سریع ترین زمان ممکن آغاز کرد. در این مقاله قصد داریم با بررسی علل و علائم سرطان حالب به روش های تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با عارضه سرطان حالب، تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

سرطان حالب چیست؟

حالب ها دو لوله باریک و در حدود قطر 5 میلی متری هستند که از مثانه به هر یک از کلیه ها وصل می شوند. انتقال ترشحات کلیه ها که همان ادرار است، از کلیه ها به سمت مثانه به عنوان مهم ترین وظیفه لوله های حالب شناخته می شود. هنگامی که سلول های سرطانی روی دیواره های درون لوله حالب رشد می کنند، بیمار مبتلا به سرطان حال خواهد شد. به دلیل شباهت بالای سلول های پوشاننده دیواره داخلی لوله حالب و مثانه، سرطان حالب و سرطان مثانه ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند.
سرطان حالب از جمله نادرترین بیماری هایی است که در مردان شیوع بیشتری از زنان دارد.

علل و علائم سرطان حالب
علل و علائم سرطان حالب

شایع ترین علائم سرطان حالب

رشد توده های سرطانی در لوله های حالب، شاید در ابتدا علامت به خصوصی نداشته باشد و بیمار متوجه بروز این بیماری نشود. با رشد بیشتر این توده ها، علائم ناشی از آن نیز افزایش پیدا می کند. از جمله شایع ترین علائم سرطان حالب عبارتند از:
احساس خستگی مفرط
لاغری و از دست دادن وزن به طور غیر ارادی
تیره شدن رنگ ادرار
احساس درد و سوزش به هنگام دفع ادرار
تکرر ادرار
احساس به دفع سریع ادرار
شک داشتن در ادرار
مشاهده خون در ادرار
احساس درد در ستون فقرات و همچنین محل اتصال دنده های سینه

علت ابتلا به سرطان حالب

علت اصلی بروز بیماری سرطان حالب تا به امروز ناشناخته مانده است. بنا به تحقیقات انجام شده، نوعی جهش ژنتیکی در سلول های پوشاننده دیواره داخلی لوله حالب می تواند باعث رشد غیر طبیعی سلول های این بخش از حالب می شود. رشد و تکثیر بی رویه سلول های سرطانی باعث تشکیل توده های سرطانی خواهد شد. این توده ها پس از گذشت یک مدت زمان مشخص، بزرگتر می شوند و در نهایت مسیر لوله حالب که همان مسیر انتقال ادرار از کلیه به مثانه است، مسدود می شود.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان حالب

با توجه به این که دلیل واضحی برای ابتلا به سرطان حالب مشخص نشده است؛ ولی عواملی می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان حال باشند. برخی از این عوامل با رعایت نکات ساده و بهداشتی قابل پیشگری هستند و فرد را از ابتلا به بیماری های خطرناک در امان نگه می دارند. در این بخش از مطلب به مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان حالب می پردازیم.
• افزایش سن و افراد بالای 70 سال
• داشتن سابقه ابتلا به سرطان کلیه یا سرطان مثانه
• مصرف بیش از اندازه سیگار و تنباکو و…
• عوارض ناشی از مصرف بدون نسخه برخی داروها
• قرار گرفتن در معرض هوا یا مواد شیمیایی مضر
• عفونت مزمن کلیه
• سنگ کلیه

عوارض ناشی از ابتلا به سرطان حالب

کنترل نکردن و درمان نشدن سرطان حالب می تواند خطرات و عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد. در برخی موارد نیز این عوارض طولانی مدت خواهند بود. از جمله عوارض ناشی از ابتلا به سرطان حالب عبارتند از:
نارسایی کلیه و اختلال در عملکرد درست کلیه ها و ناتوانی در دفع صحیح مواد زائد
گسترش موضعی تومور
گسترش سرطان به سایر بخش های بدن و اختلال در عملکرد سایر اندام های بدن

روش های تشخیص بیماری سرطان حالب

با مشاهده اولین علائم، بیمار بایستی به پزشک متخصص کلیه و مجرای ادراری مراجعه داشته باشد. پزشک پس از گرفتن شرح حال بیمار، سوالاتی پیرامون رنگ یا تکرر ادرار و احساس درد در بدن از بیمار می پرسد. برای بررسی های دقیق تر و تشخیص بیماری لازم است تست های آزمایشگاهی انجام شوند. از جمله روش های تشخیص بیماری سرطان حالب عبارتند از:
آزمایش ادرار برای تشخیص سلول های سرطانی
یورتروسکوپی برای برداشتن نمونه ای سلول های سرطانی لوله حالب
سی تی اسکن و تصویر برداری با تزریق ماده رنگی حاجب
پیلوگرام درون وریدی و تصویر بردری به کمک اشعه ایکس
تصویر برداری با امواج مغناطیسی ام آر آی

علل و علائم سرطان حالب
علل و علائم سرطان حالب

روش های درمان بیماری سرطان حالب

پس از ارزیابی نتایج حاصل از روش های تشخیصی، نوع سرطان حالب و همچنین میزان رشد توده های سرطانی مشخص می شوند. با توجه با شرایط جسمانی بیمار و نتایج آزمایش ها، پزشک مناسب ترین روش درمانی را انتخاب می کند. در ادامه به بررسی روش های درمان بیماری سرطان حالب می پردازیم.
• شیمی درمانی
• پرتو درمانی
• جراحی برای برداشتن بخشی لوله حالب
• جراحی آندوسکوپی

مراجعه به پزشک
در مطالب بالا به بررسی علل و علائم سرطان حالب پرداخته شد. رنگ تیره ادرار، سوزش و تکرر ادرار، خستگی، کاهش وزن غیر طبیعی و… از جمله مهم ترین علائم سرطان حالب به شمار می آیند. دکتر حمیدرضا آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با گذراندن دوره تکمیلی اندویورولوژی از هلند، دارای ۱۱ سال فعالیت در زمینه‌ بیماری های کلیه و مجاری ادراری، به ویژه سنگ، پروستات، ناباروری، ناتوانی جنسی، اختلالات نعوظ و زود انزالی است. شما می توانید برای کنترل و درمان بیماری سرطان حالب به بهترین شیوه درمانی و گرفتن نوبت ویزیت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

دکتر سید حمیدرضا آرزه گر

دکتر سید حمیدرضا آرزه گر

اورولوژیست
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *