ملانوز آلت تناسلی چیست؟

آیا تاکنون اسم ملانوز آلت تناسلی به گوش تان خورده است؟ ملانوز آلت تناسلی یک عارضه نادر بوده که سبب تغییر در رنگ پوست آلت تناسلی می شود. در واقع این مشکل از تجمع رنگدانه های ملانین به وجود می آید و معمولا برخی پسران و مردان را درگیر می کند. این رنگدانه ها به شکل لکه های مسطح و بزرگ به رنگ قهوه ای تیره روی سر آلت و شافت آن نمایان می شود. هر چه رنگدانه بیشتری در قسمتی از پوست تجمع یابد پوست آن قسمت از قسمت های دیگر تیره تر می شود. این لکه ها را نمی توان به چشم یک بیماری نگاه کرد؛ اما اگر مردان از ظاهر آلت تناسلی خود خوششان نیاید می توانند اقدام به برداشتن آن با عمل جراحی یا لیزر کنند. برای اینکه بیشتر با جزییات آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

علائم ملانوز آلت تناسلی چیست؟

ملانوز آلت تناسلی علامت خاصی ندارد. تنها نشانه آن، لکه های قهوه ای تیره ای است که روی آلت تناسلی مردان مشاهده می شود. اندازه این لکه ها کوچکتر از یک سانتی متر بوده و دردی ندارند. علاوه بر ماکوله ها یا لکه های تیره یا به عبارتی هیپرپیگمانتاسیون نشانه دیگری وجود ندارد؛ بنابراین از نشانه های هیپرپیگمانتاسیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● لکه های سیاه یا قهوه ای دیده می شوند.
● طول لکه ها بیشتر از یک سانتی متر نیست.
● یک یا چند لکه تیره روی آلت تناسلی دیده می شود.
● لکه‌های بدون درد که در طی زمان دچار خونریزی یا تغییر نمی‌ شوند.
● این عارضه در هر سنی ممکن است ظاهر شود؛ اما بیشتر در پسران و مردان سنین بین ۱۵ تا ۷۲ سالگی شایع است.
● در برخی موارد، بروز ملانوز آلت تناسلی همزمان با لیکن اسکلروزوس است. لیکن اسکلروزوس به عارضه‌ ای گفته می شود که نازک شدن پوست آلت تناسلی را به دنبال دارد و لکه‌ های سفید رنگ روی پوست ختنه‌ گاه و سر آلت تناسلی ظاهر می شود. علت این وضعیت می تواند عدم تعادل هورمونی یا پاسخ ضعیف سیستم ایمنی باشد‌. این بیماری با استفاده از داروهای موضعی درمان می شود؛ اما این داروها توان تغییر رنگدانه های ناشی از ملانوز آلت تناسلی را ندارند. لیکن اسکلروزوس به آلت تناسلی مردانی که ختنه نشده اند حمله می کند ولی خبر خوب این است که با انجام ختنه می توان آن را معالجه کرد.

ملانوز آلت تناسلی چیست

دلایل ایجاد ملانوز آلت تناسلی چیست؟

با اینکه هنوز به طور کامل علت اصلی ملانوز آلت تناسلی مشخص نیست؛ اما می توان یکی از علت های ایجاد آن را لکه‌ های قهوه‌ ای ناشی از هیپرپیگمانتاسیون یا غلظت بالای ملانین روی پوست دانست که در هر قسمت دیگری از بدن نیز امکان بروز آن وجود دارد. یکی دیگر از دلایل بروز آن می تواند غلظت بالای عوامل رنگدانه‌ ای دیگر همچون لیپوفوشین، سولفات آهن و هموسیدرین در پوست آلت تناسلی باشد. همچنین ترکیب ژنتیکی یا نژاد مردان می تواند احتمال ابتلا به این عارضه را بالا ببرد.

از جمله عوامل خطر دیگر این عارضه می توان به آسیب آلت تناسلی، آنترالین (داروهای پسوریازیس) یا PUVA درمانی اشاره کرد که برای درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس کاربرد دارد. ملانوز آلت تناسلی را نمی توان به عنوان عفونت مقاربتی در نظر گرفت اما از علت های احتمالی دیگر می توان موارد زیر را نام برد:

• سرطان آلت تناسلی

در سرطان آلت تناسلی، رنگ آلت تناسلی تغییر می کند و پوست قسمت تناسلی تیره می شود. در این بیماری، لکه های صاف قهوه ای یا قرمز روی آلت تناسلی مشاهده می شود که همراه با درد است.

• آسیب به آلت تناسلی

وقتی پس از پارگی رگ های خونی، زیر پوست آلت تناسلی کبود شود رنگ آلت تناسلی تیره تر از قسمت های دیگر بدن می شود. از جمله آسیب هایی که به آلت تناسلی وارد می شود و رنگ آن را تیره می کند عبارتند از: خودارضایی شدید یا رابطه جنسی، آسیب دیدگی با زیپ، نیشگون گرفتن آلت تناسلی و …‌

• ویتیلیگو

ویتیلیگو وضعیتی است که پوست نمی تواند رنگدانه ملانین تولید کند و به شکل لکه های کوچک یا بزرگ سفید هستند. اگرچه ویتیلیگو معمولا بیشتر روی زانوها و آرنج ها بروز می کنند اما در هر قسمت دیگری از بدن مانند آلت تناسلی هم ممکن است دیده شوند.

• سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی محسوب می شود و زخم سفید یا قرمز را روی آلت تناسلی ایجاد می کند. علائم دیگر آن عبارتند از: تب، سردرد و خستگی مکرر و .‌‌..

روش های درمان ملانوز آلت تناسلی

اگر چه ملانوز آلت تناسلی یک بیماری جدی به شمار نمی رود و به مراقبت فوری پزشکی احتیاج ندارد؛ اما در صورت راحت نبودن شریک جنسی با ان یا برای افزایش اعتماد به نفس خودتان می توانید با مراجعه به پزشک از روش های زیبایی برای رفع آن کمک بگیرید. از جمله روش های درمانی شامل موارد زیر می شود:

• عمل جراحی

با عمل جراحی می توان لکه ها را از بین برد. این گزینه حذف رنگدانه اضافی از پوست و پیوند پوست جدید به آن قسمت را شامل می شود.

• لیزر درمانی

روش دیگری که برای از بین بردن لکه های آلت تناسلی و بیماری های پوستی مرتبط با رنگدانه کاربرد دارد، لیزر درمانی است. این روش به درمان لیزر یاقوت با سوئیچ کیو معروف است. در این روش درمانی مصنوعی، پالس های لیزری کوتاه و متمرکز به قسمت آسیب دیده تابانده می شود. برای اینکه پوست آلت تناسلی، رنگ طبیعی پیدا کند ممکن است به چندین جلسه لیزر درمانی احتیاج باشد.

طبق مطالعات انجام گرفته روش های بالا بی خطر بوده و در عملکرد آلت تناسلی تغییری ایجاد نمی کنند اما ممکن است زخم کوچکی بعد از اعمال این روش ها دیده شود.

ملانوز آلت تناسلی چیست

اگر شما هم در آلت تناسلی خود تغییر رنگی مشاهده کردید، می توانید با مراجعه به مطب دکتر آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری از ایشان مشورت بگیرید. لازم به ذکر است اگر زودتر متوجه رشد غیرعادی این لکه ها شوید با مراجعه به این پزشک می توانید درمان را زودتر شروع کنید و از عوارض و خطرات آن رهایی یابید.

دکتر آرزه گر با توجه به لکه های آلت تناسلی ممکن است انجام آزمایش هایی را برای احتمال ابتلا به عفونت آلت تناسلی و سرطان پیشنهاد دهد. بعد از انجام این آزمایش ها و رد ابتلا به بیماری های خطرناک، خیالتان راحت می شود. پس از این مرحله اگر قصد عمل زیبایی برای درمان ملانوز آلت تناسلی را دارید، می توانید از این پزشک باتجربه برای درمان کمک بگیرید.