آیا نارسایی کلیه درمان قطعی دارد

آیا نارسایی کلیه درمان قطعی دارد؟

نارسایی کلیه به خاطر مشکلاتی به وجود می ‌آید که ساختار و بافت کلیه با آن روبرو می ‌شوند. کلیه به صورت لوبیا شکل در 2 طرف بدن قرار دارد و با وجود میلیون ‌ها نفرون ایجاد شده است. کارایی نفرون‌ ها برای دفع سموم بدن شناخته می ‌شود و اختلالی که در ساختار نفرون ‌ها به وجود آید، باعث ایجاد نارسایی در کلیه می‌ شود. به همین دلیل، شما باید با علائم، انواع، روش‌ های پیشگیری‌ کننده و روش‌ های درمان نارسایی در کلیه آشنا باشید که ما در ادامه بیشتر در این مورد با شما صحبت خواهیم کرد.

نارسایی کلیه چه علائمی دارد؟

نارسایی کلیه علائم و نشانه ‌های خاص خود را دارد. معمولاً اولین علامتی که می‌ توان در نظر گرفت، کم شدن میزان دفع ادرار است که عمدتاً بسیاری به خاطر همین نشانه به وجود این بیماری مشکوک می ‌شوند و زمانی که ادرار به راحتی دفع نشود، طبیعتاً مشکلاتی به وجود می ‌آید. یکی از این مشکلات تورمی است که در برخی اندام ها نظیر پاها و زانو ایجاد می شود.
پف کردن زیر چشم، احساس خستگی و ضعف، احساس گیجی، احساس حالت تهوع، درد در قسمت قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب به صورت نامنظم، پایین آمدن ضریب هوشیاری، احساس خارش به صورت مداوم، منقبض شدن ناگهانی عضلات، تشنج و در حالت حاد که همگی از جمله علائمی هستند که به نارسایی قسمت مهم بدن یعنی کلیه مربوط می‌ شوند.

آیا نارسایی کلیه درمان قطعی دارد

علت ایجاد نارسایی کلیه چیست؟

زمانی که کلیه‌ ها هنگام خونرسانی دچار اختلال شوند، معمولاً بافت کلیه دچار مشکل و آسیب می ‌شود که داروهای ادرارآور، عفونت خون، کاهش مایعات و کاهش حجم خون همگی از جمله عوامل ایجاد کننده اختلال خونرسانی به کلیه به شمار می ‌آیند. داروهای ضد التهابی، آنتی بیوتیک ‌ها و داروهایی که حاوی ید هستند هم باعث آسیب به کلیه شده و نارسایی را به وجود می ‌آورند.
دلایل دیگر ایجاد نارسایی کلیه:
• نفرون‌ های کلیه به واسطه دیابت دچار آسیب می ‌شوند.
• بیماری‌ های قلبی و عروقی را هم می ‌توان منشأ نارسایی کلیه در نظر گرفت. به این علت که با بیماری قلبی عروقی خونرسانی به کلیه با مشکل مواجه می شود.
• بیماری خودایمنی یعنی بیماری لوپوس هم باعث آسیب به بافت ‌های بدن می‌ شود که یکی از این بافت ‌های مهم کلیه است.
• ژنتیک هم یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده نارسایی در کلیه به شمار می ‌آید که معمولاً نوزادان نارس با این مشکل مواجه می ‌شوند.

نارسایی کلیه چند نوع دارد؟

نارسایی حاد و نارسایی مزمن کلیه هر کدام به شکلی مشکلاتی را به وجود می ‌آورند. آن دسته از عزیزانی که معمولاً به مراقبت‌ های ویژه نیاز دارند یا در حالت بستری به سر می ‌برند، عمدتاً نارسایی حاد کلیه را تجربه می‌ کنند. در موارد حاد، بیمار با عوارض شدید و ناگهانی روبرو می‌ شود و اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، احتمال مرگ بیمار بسیار بالا خواهد بود.
متأسفانه نارسایی مزمن کلیه هم به صورتی است که فرایند آرام و خاموشی را می ‌توان به آن اختصاص داد. برخی از افراد شاید چندین سال است که با این بیماری دست و پنجه نرم می ‌کنند ولی متوجه آن نباشند. نارسایی کلیه معمولاً به صورت ارثی هم قابل انتقال است. در مواردی که سبک زندگی افراد سالم نباشد هم ممکن است افراد به این بیماری مبتلا شوند. فشار خون و دیابت هم از جمله بیماری ‌هایی هستند که باعث ایجاد نارسایی مزمن کلیه می ‌شوند.

چگونه می توان نارسایی کلیه را تشخیص داد؟

برای تشخیص نارسایی کلیه معمولاً سونوگرافی و نمونه‌ برداری از کلیه جزء روش ‌های اصلی به شمار می ‌آیند. افراد باید در هنگام رویارویی با علائمی که گفته شد، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند که عمدتاً پزشک به بررسی مواردی خواهد پرداخت که بتواند نوع نارسایی را مشخص کند.
اینکه چه مقدار پروتئین در ادرار دفع می ‌شود، میزان اوره و میزان کراتین در ادرار همگی مواردی هستند که پزشک مورد بررسی قرار می‌ دهد. خاطر نشان می ‌کنیم که برای محاسبه GFR هم پزشک باید سن، وزن، جنسیت و میزان کراتین ادرار را مدنظر قرار دهد.

چگونه از نارسایی کلیه پیشگیری کنیم؟

برای درمان نارسایی کلیه ابتدا باید با راهکارهای پیشگیری کننده آن آشنا باشید. برخی از بیماری ‌ها مانند دیابت، فشار خون و بیماری ‌های قلبی که باعث ایجاد نارسایی مزمن کلیه می ‌شوند را باید در ابتدا درمان کرد.
سبک زندگی سالم هم یکی دیگر از راهکارهایی است که باید مدنظر قرار داد. ورزش کردن بهترین راه حلی است که می ‌تواند به درمان نارسایی قسمت مهم بدن یعنی کلیه کمک کند؛ همچنین عدم مصرف دخانیات و الکل را هم باید جدی گرفت. متأسفانه برخی به عوارض وحشتناک دخانیات که یکی از این عوارض ایجاد نارسایی مزمن کلیه است، توجهی نشان نمی ‌دهند.
رژیم غذایی هم اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نمک و پتاسیم همچون یک سم می ‌تواند افراد را به این بیماری مبتلا کند یا روند پیشرفت بیماری را سرعت ببخشد. به همین دلیل، در رژیم غذایی باید به این مواد غذایی هم بسیار توجه داشت. ماهی دودی به هیچ عنوان نباید در سبد غذایی افراد مبتلا به این بیماری قرار بگیرد و از مصرف موز، سیب زمینی، ماست، اسفناج، زردآلو و طالبی هم تا حد امکان اجتناب کنند.
نوشیدن روزانه 8 لیوان آب را نباید نادیده گرفت که یکی از مهم ‌ترین اقدامات برای فعال نگه داشتن کلیه، بدون شک نوشیدن آب به صورت منظم است. استفاده سرخود از داروهای بدون نسخه همچون ایبوپروفن، آسپرین ناپروکسن را باید به حداقل رساند؛ زیرا باعث آسیب به کلیه می‌ شوند و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که استرس و اضطراب یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده بیماری‌ های گوناگون همچون نارسایی مزمن و سپس حاد کلیه است. بهتر است وزن خود را همیشه متعادل نگه دارید، به این علت که اضافه وزن باعث مشکلات عروقی و قلبی و سپس نارسایی مزمت کلیه می ‌شود.

از چه داروهایی برای درمان نارسایی کلیه می توان استفاده کرد؟

کلسیم‌کربنات، کلسی‌تریول و سولامر از جمله داروهایی هستند که عمدتاً به پایین آمدن فسفر کمک می‌ کنند و برای درمان نارسایی مزمن کلیه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اریتروپویتین، داربپوتین و مکمل‌ های آهن هم از جمله داروهایی به شمار می‌ آیند که برای تولید گلبول قرمز باید مصرف شوند و جزء داروهای محرک محسوب می‌ شوند. همچنین مصرف مکمل‌ های ویتامین را هم باید جدی گرفت. داروهای گفته شده همگی باید طبق تجویز پزشک مصرف شوند و به همین دلیل برای نارسایی کلیه باید هرچه زودتر به پزشکی ماهر مراجعه کنید تا درمان دارویی شما آغاز شود.

آیا نارسایی کلیه درمان قطعی دارد

چه زمانی باید از دیالیز یا پیوند کلیه استفاده کرد؟

زمانی که درمان دارویی نتیجه مثبتی نداشته باشد، معمولاً برای درمان نارسایی کلیه بیمار باید به انجام دیالیز روی بیاورد. دیالیز یک نوع سیستم پاکسازی کننده است که می ‌تواند مواد سمی و زائد بدن را تخلیه کند. همو‌دیالیز و دیالیز شکمی 2 روش انجام دیالیز به شمار می ‌آیند.
همودیالیز برای به تعادل رساندن الکترولیت با استفاده از دستگاهی به نام دیالیزر آب و نمک اضافی را از بین می ‌برد. در دیالیز شکمی هم با استفاده از دیواره حفره شکم می‌ تواند مواد زائد خون را خارج کرد تا الکترولیت ‌ها متعادل شوند.

همان ‌طور که گفته شد نارسایی کلیه در انواع گوناگونی همچون حاد و مزمن شناخته می ‌شوند که در مورد علائم ایجاد کننده و علت نارسایی در کلیه با شما صحبت کردیم. برای اینکه بتوانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری به عمل آورید، قطعاً مراجعه به پزشکی ماهر را نباید نادیده بگیرید. دکتر سید حمیدرضا آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری می توانند در این زمینه به شما کنند تا بهترین روش درمانی را پیش بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می ‌توانید با شماره های درج شده در این سایت تماس بگیرید.