انواع بیماری های آلت تناسلی

آلت تناسلی یک بخش از اعضای بدن است که ادرار و مایع منی از طریق آن خارج می شود. اختلالات و بیماری های آلت تناسلی می توانند شامل پریاپیسم (نعوظ بی اختیار)، بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی)، شکستگی آلت تناسلی، سرطان آلت تناسلی و اختلال نعوظ باشند. درمان این بیماری ها بستگی به نوع بیماری و در برخی موارد، سرعت مراجعه به پزشک دارد.

آلت تناسلی چیست؟

آلت تناسلی یکی از اجزای خارجی دستگاه ادراری و تناسلی مردان است، که شامل سه بخش زیر است:

• ریشه آلت تناسلی: این بخش که قابل مشاهده نیست، بین یک غشای فیبری در پرینه (فضای بین مقعد و اندام تناسلی) و بافت همبند کیسه پرینه سطحی واقع در کف لگن قرار دارد. ریشه آلت تناسلی دارای بافت هایی است که نعوظ و دفع ادرار و منی (انزال) را در زمان ارتباط جنسی فراهم می کنند.
  • بدنه آلت تناسلی: این بخش شبیه به یک لوله است که از مفصلی میان استخوان های لگن چپ و راست آویزان می شود. این بخش حاوی بافت های نعوظ است و شامل دو بخش لوله ای (corpora cavernosa) در بالای آلت تناسلی و یک بخش لوله ای (corpus spongiosum) در پایین آن که مجرای ادرار را احاطه می کند. این بافت ها در زمان نعوظ با خون پر می شوند.
  • سر آلت تناسلی: این بخش شامل انتهای مجرای ادرار است که ادرار و منی از بدن خارج می شود. بسیاری از نوزادان پسر پوست ختنه گاه دارند که سر آلت تناسلی را پوشش می دهد. پوست ختنه گاه بعضی از والدین توسط ختنه از بین می رود.

آلت تناسلی شامل پوستی است که شل و قابل کشش است، این امکان را فراهم می کند که اندازه آلت تناسلی در هنگام نعوظ تغییر کند.

انواع مختلف بیماری های تناسلی

بیماری های آلت تناسلی مردان شامل موارد زیر هستند:

• پریاپیسم: حالتی که هنگام نعوظ، نعوظ اتفاق می افتد، اما خون از آلت تناسلی خارج نمی شود، که ممکن است به دلیل ارتباط جنسی یا تحریک جنسی رخ دهد.
  • شکستگی آلت تناسلی: وقوع شکستگی آلت تناسلی به دنبال شدت و نیروی زیادی که به آلت تناسلی وارد شود یا ضربه به آن، که می تواند به آسیب دائمی و نیاز به جراحی منجر شود.
  • بیماری پیرونی (کجی آلت تناسلی): ایجاد بافت اسکار در نعوظ، که می تواند آلت تناسلی را خمیده و تغییر شکل دهد.
  • بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی): التهاب در سر آلت تناسلی که معمولاً در افراد دارای پوست ختنه گاه رخ می دهد.
  • اختلال در نعوظ (ED): ناتوانی مزمن و بلند مدت در نعوظ یا حفظ آن که می تواند به عوامل مختلفی از جمله فیزیکی، عصبی یا روانی برگردد.
  • اختلالات انزال: شامل اختلالاتی مانند انزال زودرس، تاخیر در انزال، و انزال معکوس که می توانند بر نحوه خروج مایع منی تاثیر بگذارند.
  • فیموز (فیموزیس): اشتباه نمایش، حالتی که پوست ختنه گاه به آلت تناسلی چسبیده و قابل حرکت نیست، معمولاً به دلیل عوامل مختلف از جمله عفونت ها یا آسیب ها.
  • پارافیموز: حالتی که پوست ختنه گاه به سمت بدنه آلت تناسلی می رود و بازگشت به موقعیت اولیه خود را نمی توانید، که نیاز به درمان فوری دارد.
  • سرطان آلت تناسلی: سرطان در سر آلت تناسلی یا پوست ختنه گاه که می تواند نیاز به درمان های مختلف از جمله جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی داشته باشد.

به طبیعت بیماری و نیازهای درمانی آن، رسیدگی می شود که ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.

علائم بیماری های مربوط به آلت تناسلی مردان

علائم و نشانه های بیماری آلت تناسلی مردان شامل موارد زیر می شود:

• هر گونه تغییر در پوست آلت تناسلی، از جمله جوش، زخم، زگیل یا برآمدگی.
  • احساس درد در آلت تناسلی.
  • تورم یا سفتی در آلت تناسلی.
  • تغییر رنگ پوست (مانند قرمزی، سفیدی، خاکستری یا بنفش).
  • بروز بثورات پوستی در ناحیه آلت تناسلی.
  • درد هنگام ادرار کردن (دیسوریا).
  • مشکل در ادرار کردن، از جمله ادرار با سختی یا درد.
  • خونریزی از آلت تناسلی.
  • وجود خون در ادرار (هماتوریا).
  • وجود خون در منی (هماتوسپرمی).
  • نعوظ بدون برانگیختگی یا تحریک.
  • عدم توانایی تخلیه کامل مثانه (احتباس ادرار).
  • تغییرات در زمان انزال، مانند درد یا خونریزی.

هر یک از این علائم و نشانه ها ممکن است به بیماری خاصی اشاره کنند و نیاز به ارزیابی و درمان توسط پزشک داشته باشند.

درمان بیماری های آلت تناسلی

درمان اختلالات عملکرد آلت تناسلی بستگی به نوع بیماری و علت آن دارد. برخی گزینه های درمانی رایج شامل موارد زیر می باشند:

• تغییرات در سبک زندگی: ممکن است تغییرات در سبک زندگی مانند تغییرات در رژیم غذایی، ورزش منظم، مدیریت استرس و کنترل وزن برای بهبود عملکرد آلت تناسلی مفید باشند.
  • داروها: برای برخی از اختلالات عملکرد آلت تناسلی، مانند اختلال نعوظ، می توان از داروهای خوراکی یا تزریقی استفاده کرد که بهبود عملکرد جنسی را تحریک می کنند.
  • درمان روانی: اختلالات عملکرد آلت تناسلی ممکن است به عوامل روانی مرتبط باشند. در این صورت، مشاوره با درمانگر جنسی یا روان درمانی ممکن است مفید باشد.
  • جراحی: برای برخی از موارد، مانند بروز پارافیموز یا فیموز پاتولوژیک، عمل جراحی ممکن است لازم باشد تا مشکل رفع شود.
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی: در برخی از موارد، مانند سرطان آلت تناسلی، استفاده از شیمی درمانی یا پرتو درمانی به عنوان قسمتی از درمان ممکن است لازم باشد.

پیشنهاد می شود که هرگز خودسرانه به درمان بپردازید و همواره با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شرایط شما را مشخص کنید.

بهترین دکتر درمان بیماری های مردان

هرگونه تعلل در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان بیماری های مردانه شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل های مخصوص مردان خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه درمان بیماری های مردانه در مردان می توانید به دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی و جراح و متخصص کلیه مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان متقاضیان خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به درمان بیماری های مردانه در مردان می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام درمان های مختلف هستید یا خیر.