انواع بیماری های پروستات

بیماری های پروستات به طور معمول در مردان سنین بالاتر رخ می دهند. علائم آن عمدتاً با مشکلات در ادرارکردن همراه هستند که ناشی از کنترل ضعیف مثانه یا جریان ضعیف ادرار به دلیل بزرگ شدن غده پروستات است. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این بیماری ها، رعایت یک سبک زندگی سالم و انجام آزمایش های دوره ای پروستات است. اگر شما سابقه خانوادگی انواع بیماری های پروستات را دارید یا بالای ۵۰ سال سن دارید، باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشید. در ادامه، همراه ما باشید تا با علائم و روش های درمان بیماری غده پروستات آشنا شوید.

انواع بیماری های پروستات

بیماری های پروستات می توانند انواع مختلفی داشته باشند که عبارتند از:

• التهاب پروستات (Prostatitis): که ممکن است به صورت حاد یا مزمن باشد و معمولاً با علائمی همچون درد و سوزش در منطقه زیربطنی، ادرار کردن دردناک و تغییرات در الگوی ادراری همراه است.
  • تورم خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia – BPH): که نتیجه ی آن بزرگ شدن غده پروستات است و باعث مشکلات در ادرارکردن می شود، از جمله تکراری بودن ادرارکردن، جریان ضعیف ادرار و احساس عدم تخلیه کامل مثانه.
  • سرطان پروستات: که یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. علائم آن ممکن است در مراحل ابتدایی ناچیز باشند، اما با گذشت زمان می تواند علائمی همچون ادرارکردن دردناک، خون در ادرار یا منی، ضعف اندام تحتانی و درد در ناحیه لگنی را نشان دهد.

علائم بیماری های پروستات

علائم بیماری های غده پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشند که در صورت مشاهده آن ها باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد:

• مشکلات در ادرارکردن، از جمله دفعات مکرر و فوری ادرار، به ویژه شب ها.
  • عدم خالی شدن کامل مثانه پس از ادرارکردن.
  • احساس سوزش، درد یا سختی در زمان ادرارکردن.
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی.
  • انزال دردناک یا ناراحت کننده.
  • درد یا فشار در ناحیه پایینی کمر، لگن، رکتوم یا بالای ران ها.
  • احساس چکیدن در زمان ادرار کردن.

این علائم ممکن است نشانه های مختلفی از بیماری های پروستات از جمله التهاب پروستات، تورم خوش خیم پروستات (BPH) یا حتی سرطان پروستات باشند. در صورت داشتن هر یک از این علائم، مهم است که به پزشک مراجعه و ارزیابی دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

انواع بیماری های پروستات

بیماری های پروستات به صورت شایع شامل چندین نوع مختلف هستند:

• پروستاتیت یا التهاب پروستات: که می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد و معمولاً با علائمی همچون درد و سوزش در منطقه زیربطنی، مشکلات در ادرارکردن و تغییرات در الگوی ادراری همراه است.
  • سرطان پروستات: که یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است و ممکن است در مراحل اولیه بدون علائم خاصی باشد، اما با گذشت زمان می تواند به علائمی مانند مشکلات در ادرارکردن، خون در ادرار یا منی، و درد در ناحیه لگنی و پایینی بینجامد.
  • بزرگی غده پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): که نتیجه ی آن بزرگ شدن غده پروستات است و باعث مشکلات در ادرارکردن می شود، از جمله تکراری بودن ادرارکردن، جریان ضعیف ادرار و احساس عدم تخلیه کامل مثانه می شود.

روش های تشخیص بیماری های پروستات

روش های متفاوتی برای تشخیص بیماری های غده پروستات وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

• غربالگری سرطان پروستات: برای تشخیص سرطان پروستات، انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که مردان قبل از تصمیم گیری در مورد انجام آزمایش، با پزشک خود در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های غربالگری سرطان پروستات مشورت کنند. عموماً، مردان ۴۰ سالگی و بالاتر باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
  • معاینه رکتوم دیجیتال (DRE): در این معاینه، پزشک با وارد کردن یک انگشت به راست روده، اندازه و وضعیت پروستات را بررسی می کند.
  • آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات: این آزمایش بررسی می کند که آیا سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون افزایش یافته است که می تواند نشان دهنده وجود بیماری مانند سرطان پروستات باشد.
  • آزمایش ادرار میانی (MSU): این آزمایش برای بررسی عفونت یا وجود خون در ادرار انجام می شود.
  • اسکن اولتراسوند و مطالعات جریان ادرار: این اسکن ها و مطالعات به وسیله ی دستگاه های پزشکی انجام می شوند تا جریان ادرار و نقاط مختلف پروستات بررسی شود و در صورت لزوم، نمونه برداری یا بیوپسی از پروستات انجام می شود.

درمان بیماری های پروستات

بهترین درمان بیماری های پروستات به صورت موارد زیر است که در اغلب مواقع موثر واقع می شوند:

درمان بزرگی پروستات

• تجویز آلفا بلوکرها: این داروها به عنوان مرخص کننده عضلات اطراف مجرای ادرار عمل می کنند تا به مردانی که با علائم بزرگ شدن پروستات روبرو هستند، کمک کنند تا ادرار آزادتر جریان پیدا کند. معمولاً، داروها می توانند علائم بزرگی پروستات را بهبود بخشند، اما برخی از مردان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند تا عوارض را از بین ببرند و علائم را بهبود بخشند.

درمان سرطان پروستات

• جراحی (پروستاتکتومی) که در این روش، پروستات به طور کامل یا قسمتی از آن برداشته می شود به منظور از بین بردن سلول های سرطانی.
  • پرتودرمانی، کاشت دانه های رادیواکتیو، کرایوتراپی، آزمایش های بالینی، هورمون درمانی و شیمی درمانی نیز از جمله دیگر روش های درمانی برای سرطان پروستات هستند، به ویژه در موارد پیشرفته تر.

درمان پروستاتیت حاد و مزمن

• درمان پروستاتیت حاد و مزمن ممکن است شامل مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدباکتری، و یا در موارد خاص، عمل جراحی باشد. انتخاب روش درمانی بستگی به نوع و شدت پروستاتیت دارد.

بهترین دکتر درمان بیماری های پروستات

هرگونه تعلل در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان پروستات شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل های مخصوص مردان خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه بیماری های مربوط به پروستات می توانید به دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی و جراح و متخصص کلیه مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان متقاضیان خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به درمان پروستات می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام درمان های مختلف هستید یا خیر.