درد کلیه و کمر درد چه تفاوتی دارند

درد کلیه و کمر درد چه تفاوتی دارند؟

درد کلیه و کمر درد اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌ شوند. همان‌ طور که می‌ دانید سیستم بدن انسان بسیار پیچیده بوده که ممکن است وجود ناراحتی و درد در یک بخش قسمت‌ های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. هر بیماری با بروز یکسری علایم رخ می‌ دهد که می‌ توان از آن‌ ها برای تشخیص و درمان استفاده کرد. این مسئله در مورد کمر درد و درد کلیه نیز صدق می‌ کند با توجه به علایم مشابه برخی اوقات تشخیص آن‌ ها سخت می‌ شود اما شناخت نشانه‌ ها، محرک‌ ها و ویژگی‌ های این دو باعث می‌ شود بتوانید تفاوت آن‌ ها را بشناسید. برای آشنایی بیشتر و شناخت راحت‌ تر این مشکلات در ادامه همراه ما باشید.

کمر درد

یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ هایی که امروزه در همه افراد دیده می‌ شود کمر درد است. طبق تحقیقات انجام‌ شده ۸۴ درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار کمر درد می‌ شوند. در واقع حدود یک چهارم جمعیت جهان از دردهای مزمن و مشکلات مربوط به کمر رنج می‌ برند. بنابراین تشخیص و درمان آن اهمیت زیادی در افزایش کیفیت زندگی بیماران دارد. برای تشخیص موفقیت‌ آمیز باید علت اصلی ایجاد آن شناخته شود. معمولاً بروز مشکل در عضلات و استخوان‌ ها یا اعصاب کمر باعث ایجاد کمر درد می‌ شود.

درد کلیه و کمر درد چه تفاوتی دارند

کمر درد اغلب در پایین کمر رخ می‌ دهد اما می‌ تواند در هر بخش دیگری نیز بروز کند. معمولاً با علائمی مثل فتق دیسک، فشار دادن اعصاب و پاسخ بدن وضعیت را مشخص می کند. معمولاً در اثر رگ‌ به‌ رگ شدن یا کشیدگی درد در قسمت بالایی کمر ایجاد می‌ شود. اگر درد کمر در بخش‌ هایی مثل پا یا باسن احساس شود، نشان می‌ دهد که این درد اصلاً مربوط به کلیه نیست و در اغلب این موارد دیسک‌ های آسیب‌ دیده و اعصاب فشرده شده نقش اصلی دارند.
دلایل ایجاد درد کمر عبارتند از:
· سیاتیک
· شکستگی لامینا
· شکستگی ستون فقرات
· تنگی مجرای ستون فقرات
· برآمدگی دیسک
· شکستگی ساقه
· پوکی استخوان
· فتق دیسک
· متاستاتیک ستون فقرات

علائم کمردرد

معمولاً کمر درد با علائم خاصی ظاهر می‌ شود. البته بسیاری از بیماران دچار درد مزمن هستند و در برخی دیگر نیز علایم و نشانه‌ ها در اثر یک آسیب یا ضربه حاد ایجاد می‌ شود اما در حالت کلی کمر درد با علائم زیر همراه است:
· احساس درد در پشت و باسن
· درد در پاها
· درد در شانه یا گردن
· اسهال یا یبوست
· درد در قسمت تحتانی، میانی یا بالای کمر
· بی حسی یا گزگز در پاها
· گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
· سفتی در پشت و ستون فقرات
· مشکل در ایستادن یا راه رفتن

درد کلیه

برای حذف مواد زائد و مایعات اضافی و ساخت گلبول‌ های قرمز خون در بدن کلیه‌ ها عملکرد بسیار مهمی دارند. در واقع دو کلیه می‌ توانند جریان خون را فیلتر و متعادل کنند. با توجه به این‌ که کلیه‌ ها وظیفه دفع مواد زائد از بدن را برعهده دارند؛ بنابراین مستعد عفونت و سایر بیماری‌ ها خواهند بود که همه آن‌ ها باعث ایجاد درد در ناحیه کلیه می‌ شوند. همچنین وجود بیش‌ از حد کلسیم، اگزالات و فسفر در کلیه ها باعث ایجاد سنگ و در نهایت انسداد می‌ شود که بسیار دردناک خواهد بود.
درد کلیه یکی از مشکلات بسیار شایع است که باید در مراحل اولیه به‌ صورت جدی بررسی و درمان شود. دو کلیه در بدن درست زیر قفسه سینه قرار گرفتند و با توجه به این‌ که در مقابل عضلات پشت هستند با درد کمر اشتباه گرفته می‌ شوند. درد کلیه معمولاً به‌ صورت موضعی است و اگر به‌ موقع درمان نشود، می‌ تواند به کشاله ران یا شکم نیز سرایت کند. معمولاً در مراحل اولیه درد کلیه در زیر قفسه سینه ایجاد می‌ شود و با توجه به‌ علت ایجاد درد می‌ تواند در دو پهلو یا دو طرف ستون فقرات به وجود آید. معمولاً درد کلیه به نواحی دیگری از بدن مثل ران، جوانب، شکم و کشاله ران نیز سرایت می‌ کند.
دلایل ایجاد درد کلیه عبارتند از:
· سنگ های کلیه
· گلومرولونفریت
· عفونت کلیه
· انفارکتوس کلیه
· سرطان کلیه

علائم درد کلیه

درد کلیه می‌ تواند همراه با علائم مختلفی بروز کند که بسیار فراتر از کمر درد موقت یا مزمن است. معمولاً علائم درد کلیه به‌ صورت زیر است:
· درد شکم
· خستگی
· تب یا لرز
· تیرگی ادرار
· ادرار دردناک
· یبوست یا اسهال
· حالت تهوع یا استفراغ
· خون در ادرار
· تکرر ادرار

در صورت بروز علایم فوق باید به متخصص مراجعه شود تا بیمار تحت مراقبت‌ های پزشکی قرار بگیرد.

تفاوت درد کمر و درد کلیه چیست؟

درد کمر و درد کلیه شاید کمی مشابه یکدیگر باشند اما علایم درد کلیه بسیار فراتر از درد کمر است که در این بخش ما مهم‌ ترین تفاوت‌ های آن‌ ها را ذکر می‌ کنیم.
· درد کمر می‌ تواند در هر بخشی از کمر بروز کند. البته درد کلیه نیز در بخش کمر احساس می‌ شود که معمولاً در قسمت بین دنده‌ ها و باسن احساس خواهد شد.
· شدت درد کمر در طول روز کم و زیاد می‌ شود. در حالی‌ که دردهای کلیه کاملاً ثابت هستند و طبیعتاً خسته‌ کننده و تیز خواهند شد. لازم است بدانید که درد کلیه به‌ هیچ‌ عنوان بهتر نمی‌ شود مگر آن‌ که مداخلات پزشکی و درمانی اجرا شوند.
· درد کمر توسط تغییر درجات درد توصیف می‌ شود. دردهای کمر که به‌ صورت حاد هستند ۴ تا ۱۲ هفته و دردهای مزمن بیشتر از ۱۲ هفته ادامه پیدا می‌ کنند.
· درد کلیه در طبقات شدید تا جزئی جای می‌ گیرد که علت ایجاد آن در شدت درد تأثیر دارد. به‌ عنوان مثال سنگ کلیه می‌ تواند درد بسیار شدیدی را به وجود آورد که همراه با حالت تهوع و استفراغ است.
· درد کمر می‌ تواند به بخش‌ های مختلف بدن مثل پشت ران، ماهیچه یا پا سرایت کند. در حالی‌ که درد کلیه بیشتر در پایین شکم و درون ران احساس می‌ شود.

درد کلیه و کمر درد چه تفاوتی دارند

در مطالب فوق ما سعی کردیم درد کلیه و درد کمر را همراه با علایم و دلایل ایجاد آن‌ ها بررسی کنیم تا شما بتوانید هر چه زودتر نشانه‌ های این بیماری ها را بشناسید. چنانچه درگیر درد کلیه هستید می‌ توانید همین حالا از طریق شماره‌ های درج شده در سایت نوبت ویزیت حضوری توسط دکتر سید حمیدرضا آرزه گر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری را دریافت کنید تا در اسرع وقت مشکل شما راه تشخیص دهند و روش درمانی مناسب آغاز شود.