علت و درمان شب ادراری در بزرگسالان

شب‌ ادراری در بزرگسالان یکی از مشکلات بسیار شایع است که می‌ تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. در این مورد دلایل مختلفی نقش دارند که می‌ توان از جمله آن‌ ها به بیماری زمینه‌ ای یا مشکلات کنترل مثانه اشاره کرد. اگر شما نیز دچار بی‌ اختیاری ادرار در شب هستید این مقاله از سایت دکتر سید حمیدرضا آرزه گر را از دست ندهید تا در ادامه با علت و درمان شب ادراری بزرگسالان آشنا شوید.

اختلال شب ادراری در بزرگسالان چگونه است؟

برخی افراد فکر می‌ کنند که شب ادراری فقط در کودکان رخ می‌ دهد اما باید بدانند که بزرگسالان نیز می‌ توانند این اختلال را تجربه کند. طبق مطالعاتی که انجام‌ شده معمولاً ۱ تا ۲ درصد از بزرگسالان دچار شب‌ ادراری هستند که اغلب به‌ خاطر خجالت این موضوع را پیگیری نمی‌ کنند به‌ همین خاطر آمار را در حال افزایش است. شب ادراری می‌ تواند نشان از مشکلات مثانه یا بیماری زمینه‌ای باشد که با پیگیری و درمان می‌ توان آن را از بین برد. هنگامی که مثانه نتواند به سیگنال‌ های تخلیه ادرار در خواب پاسخ دهد، شخص کنترل ادرار را از دست می‌ دهد و دچار شب‌ ادراری می‌ شود.

درمان شب ادراری در بزرگسالان

علت شب ادراری در بزرگسالان چیست؟

شب ادراری در بزرگسالان اصلاً امری طبیعی نیست و باید برای تشخیص علت و درمان آن سریعاً اقدام کنند. زمانی‌ که مثانه نتواند سیگنال‌ های تخلیه ادرار را به‌ خوبی پاسخ دهد، این مشکل به وجود می‌ آید. عوامل مختلفی باعث بروز شب‌ ادراری در بزرگسالان می‌ شوند که در این بخش مهم‌ ترین آن‌ ها را ذکر می‌ کنیم.

• سبک زندگی نامناسب

اگر در زندگی روزمره عادات اشتباهی را پیش بگیرید باعث می‌ شود که در هنگام شب ادرار زیادی تولید شود. بنابراین باید مصرف کافئین، برخی داروها و فعالیت بدنی کنترل شود.

• آپنه خواب

در این اختلال مدت کوتاهی در خواب تنفس قطع می‌ شود. به‌ همین خاطر سطح اکسیژن به‌ شدت کاهش پیدا کرده و می‌ تواند روی بخش‌ های مختلف بدن تأثیر بگذارد. مهم‌ ترین بخشی که تحت تأثیر قرار می‌ گیرد مثانه است که کنترل ادرار را از دست می ‌دهد.

• مشکلات هورمونی

اختلال هورمون ضد ادرار می‌ تواند باعث ایجاد شب‌ ادراری شود. در کل این هورمون ترشح می‌ شود تا در طی شب تولید ادرار کم‌ تر باشد اما زمانی‌ که با مشکل مواجه شود با افزایش تولید ادرار در زمان خواب مواجه خواهند بود.

• عفونت دستگاه ادراری

عفونت ادراری روی کلیه‌ ها، مثانه و مجاری ادراری تأثیر بسزایی دارد که می‌ تواند باعث ایجاد شب‌ ادراری در بزرگسالان باشد. معمولاً اشخاصی که دچار عفونت‌ های ادراری می‌ شوند با علائمی مثل افزایش دفعات ادرار، تکرر ادرار و مشکل در کنترل ادرار مواجه خواهند شد.

• بیش فعال شدن عضلات مثانه

بیش‌ فعالی عضلات مثانه نیز می‌ تواند دلیل اصلی شب‌ ادراری در بزرگسالان باشد. در این اختلال با انقباضات غیرارادی مثانه مواجه هستیم. در نتیجه حتی اگر ادرار کمی در مثانه باشد بیمار میل زیادی به ادرار کردن دارد.

عوامل خطر شب ادراری در بزرگسالان را بشناسید!

مصرف برخی داروها باعث می‌ شود که بیماران دچار شب‌ ادراری شوند. بنابراین زمانی‌ که به پزشک مراجعه می‌ شود سوابق پزشکی و داروهای مصرفی باید به‌ صورت دقیق ذکر شوند. معمولاً موارد زیر می‌ توانند تأثیر بسزایی در این اختلال داشته باشند:
• بیماری مغز و ستون فقرات مانند اختلال تشنج، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون
• سرطان پروستات
• مصرف داروهای خواب‌ آور و ضد روان‌ پریشی مانند کلوزاپین و ریسپریدون
• سرطان مثانه

نحوه تشخیص شب ادراری در بزرگسالان

یکی از بیماری‌ های زمینه‌ ای مثل دیابت یا مشکل در مثانه می‌ تواند باعث شب ادراری برای بزرگسالان شوند. به‌ همین خاطر انجام آزمایش های تشخیصی کمک بسزایی به متخصصین اورولوژی می‌ کند. در کل برای تشخیص شب ادراری بزرگسالان می‌ توان از موارد زیر استفاده کرد:
• بررسی سوابق پزشکی: ابتدا پزشک باید داروهای مصرفی و سوابق پزشکی بیمار بررسی کند؛ زیرا یکسری از رژیم‌ های غذایی، مصرف برخی داروها یا وجود بیماری‌ هایی مثل دیابت می‌ تواند علت اصلی شب ادراری بزرگسالان باشد.
• معاینه فیزیکی: انجام برخی معاینات ساده در هنگام فعالیت‌ های مختلف مثل سرفه کردن تشخیص ترشح ادرار را راحت می‌ کند.
• بررسی علائم اخیر: بررسی تغییرات و علایم اخیر بیمار می‌ تواند در تشخیص به‌ موقع نقش مهمی داشته باشد.
• نمونه ادرار: نمونه ادرار می‌ تواند در تشخیص انواع عفونت، وجود خون در ادرار یا بیماری‌ های مختلف مثل دیابت نقش مهمی داشته باشد.
• سایر آزمایش‌ ها: یکسری تست های مختلف مثل معاینه‌ عصبی برای تشخیص مشکلات حسی و بررسی نحوه آزادسازی ادرار توسط مثانه انجام می‌ شود.

درمان شب ادراری در بزرگسالان چگونه است؟

به محض انجام آزمایش‌ های تشخیصی و پیدا شدن علت شب‌ ادراری در بزرگسالان باید درمان مناسب شروع شود. اگر علت این اختلال بیماری‌ های زمینه‌ ای باشند با درمان بیماری‌ ها مشکل کاملاً برطرف می‌ شود. چنانچه شرایط دیگری باعث ایجاد شب‌ ادراری در بزرگسالان باشد، می‌ توان از اقدامات زیر استفاده کرد:
• درمان خانگی و تغییر سبک زندگی
• انجام عمل جراحی
• درمان دارویی

درمان شب ادراری در بزرگسالان

معمولاً در بزرگسالان شب ادراریی نشانه‌ ای از بیماری زمینه‌ ای، مصرف داروی خاص یا مشکل در مثانه است. اگر با چنین اختلالی مواجه شدید لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌ های لازم انجام شود. بسیاری از بزرگسالان که دچار این عارضه می‌ شوند، بیش‌ فعالی عضلات مثانه دارند. البته موارد دیگری مثل عفونت ادراری، مشکلات هورمونی، سبک زندگی و دیابت نیز تأثیر بسیار زیادی در ایجاد آن دارد. تقریباً ۱ تا ۲ درصد بزرگسالان در طی زندگی خود دچار شب‌ ادراری می‌ شوند که با درمان به‌ موقع بهبود پیدا می‌ کنند. در مراحل اولیه با تغییر سبک زندگی و تجویز دارو بیماری کنترل و درمان می‌ شود اما در موارد شدیدتر باید عمل جراحی صورت بگیرد. اگر دچار شب‌ ادراری هستید، می‌ توانید تحت نظر دکتر سید حمیدرضا آرزه گر مراحل درمان خود را آغاز کنید. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری کافیست با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.