سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل

برخی از مردم با بیماری واریس آشنا هستند اما با انواع آن آشنایی ندارند؛ زیرا فکر می کنند واریس فقط در پا اتفاق می افتد. اما حقیقت این است که واریس یعنی گشاد شدن سیاهرگ و خراب شدن دریچه آن ها. خون جمع شده در سیاهرگ با گذشت زمان باعث گشادی رگ ها شده، واریس و علام هایی مثل درد به وجود می آید؛ پس هر کجا سیاهرگ وجود داشته باشد احتمال واریس وجود دارد. یکی از این جاها قسمت فوقانی بیضه است که شامل شبکه به هم پیوسته ای از سیاهرگ هاست. اگر به هر علتی سیاهرگ ها با اختلال مواجه شوند، واریس سیاهرگ بیضه به وجود می آید که به آن واریکوسل گفته می شود‌. سونوگرافی بیضه یکی از راه های تشخیص و شناسایی برخی بیماری های بیضه مانند واریکوسل است که از بیضه ها و بافت های اطراف با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا عکس گرفته می شود. در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر درباره سونوگرافی واریکوسل صحبت کنیم.

بیماری های شایع بیضه

یکی از بیماری های شایع بین مردان مربوط به بیضه است که مشکلاتی را در تولید مثل آن ها به وجود می آورد؛ به خاطر همین اهمیت زیادی دارد. برای شناسایی بیماری های مربوط به به بیضه سونوگرافی و آزمایش های مختلفی صورت می گیرد. دستگاه سونوگرافی بیضه شامل مبدل کوچکی است که روی بیضه ها قرار داده می شود و با حرکت روی بیضه ها تصاویری با استفاده از تشعشعات اشعه ایکس گرفته می شود. از جمله مشکلات شایع بیضه که با سونوگرافی قابل تشخیص است، موارد زیر هستند:

• واریکوسل

در قسمت فوقانی بیضه سیاهرگ هایی وجود دارد که در صور مسدود و گشاد شدن دریچه های آن، خون در بیضه جمع شده و سبب به وجود آمدن واریس می شود که در اصطلاح به آن واریکوسل می گویند. یکی از دلایل رایج عقیم شدن مردان بیماری واریکوسل است که تشخیص آن مشکل بوده و نیاز به سونوگرافی و معاینه پزشک دارد.

• هیدروسل

هیدروسل نوعی بیماری است که در آن کیسه بیضه آب می آورد و فرد در این ناحیه احساس درد و ناراحتی می کند؛ از همین رو برای تشخیص این بیماری باید سونوگرافی انجام شود.

• پیچش بیضه

گاهی بیضه به دلیل وارد آمدن آسیب شدید دچار مشکل می شود که خیلی خطرناک است؛ به همین علت برای اطمینان ابتدا باید سونوگرافی انجام دهد بعد به پزشک برای درمان مراجعه کند.

سونوگرافی بیضه چه کاربردی دارد؟

بعد از سونوگرافی بیضه، رادیولوژیست تصاویر مربوط به سونوگرافی بیضه را تجزیه و تحلیل می کند و گزارشی از جزئیات را برای پزشک می فرستد. با تصاویر حاصل از سونوگرافی می توان مشکلات زیر را تشخیص داد:
• وجود عفونت در بیضه
• وجود کیست خوش خیم در بیضه
• پیج خوردگی بیضه که سبب محدود شدن جریان خون می شود.
• وجود کیست پر از مایع در مجاری بیضه
• وجود تومور در بیضه
• ابتلا به هیدروسل
• ابتلا به واریکوسل

علائم و نشانه های واریکوسل

بیشتر مواقع این بیماری علامت ندارد و پس از مراجعه به پزشک و معالجه بیضه ها قابل تشخیص است. تعداد بسیار کمی از افراد واریکوسل را با علائمی مانند: سنگینی در بیضه، دردهای خفیف و مبهم، کشیدگی بیضه و یا ناراحتی در بیضه و کیسه بیضه احساس می کنند. در طول روز به علت فعالیت های جسمانی زیاد درد واریکوسل زیاد می شود اما با خوابیدن به پشت درد تسکین پیدا می کند.

چرا واریکوسل باعث اختلال در تولید اسپرم می شود؟

برای تولید اسپرم حرارت باید پایین تر از دمای طبیعی بدن باشد، یعنی بیضه ها برای این که اسپرم تولید کنند باید محیطی خنک و مطبوع داشته باشند؛ از همین رو بیضه ها بیرون از بدن و داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند تا از گرمای درون بدن دور باشند. اما چنانچه به دلایل مختلفی گرمای درون کیسه افزایش پیدا کند، روند تولید اسپرم با مشکل مواجه شده و آزمایش آنالیز اسپرم غیرطبیعی دیده می شود. افرادی که نزدیک کوره کار می کنند بیشتر در معرض گرما قرار دارند؛ به همین علت درصد اختلال اسپرم بیشتری نسبت با سایر افراد دارند. در بیماری واریکوسل، به علت گشاد شدن سیاهرگ های بیضه و جمع شدن خون زیاد، حرارت بیضه ها بالا رفته و تولید اسپرم با اختلال روبرو می شود. در زوج های نابارور، اگر مرد مبتلا به واریکوسل باشد و هیچ گونه علامتی نداشته باشد، ضروری است تا نسبت به درمان آن اقدام کند. واریکوسل اکثر موارد در بیضه سمت چپ رخ می دهد اما لازم به ذکر است که واریکوسل در یک بیضه بر عملکرد تولید اسپرم هر دو بیضه تاثیر منفی می گذارد.

تشخیص ابتلا به بیماری واریکوسل و سونوگرافی

برای تشخیص بیماری واریکوسل، پزشک کشاله ران از جمله بیضه و کیسه بیضه را بررسی می کند تا به این نتیجه برسد که آیا به بیماری واریکوسل مبتلا هستید یا خیر. اما گاهی ممکن است بیماری واریکوسل با بررسی نواحی کشاله ران قابل تشخیص نباشد؛ به همین علت از سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص واریکوسل استفاده می شود. سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل به صورت ایستاده، خوابیده یا زور زدن انجام می شود تا بررسی دقیق تر انجام گیرد. انجام سونوگرافی واریکوسل به صورت ایستاده اهمیت زیادی دارد. در این حالت از فرد خواسته می شود تا به صورت کاملا قرینه روی دو پای خود بایستد، نفس عمیق کشیده و نفس را در سینه حبس کند تا رگ های بیضه برجسته تر شده و راحت تر تحت بررسی قرار گیرد.

درمان واریکوسل

واریکوسل درمان دارویی ندارد و فقط از طریق جراحی انجام می شود. راه های درمانی واریکوسل یا با روش های برش جراحی است یا امبولیزاسیون یا همان فرستادن لخته از طریق پوست است. در جراحی واریکوسل یا به اصطلاح پزشکی واریکوسلکتومی، رگ های بسته شده از طریق برش کوچکی روی پوست شکم به طول ۲ تا ۴ سانتی متر انجام می شود.

سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل

در مطالب بالا درباره سونوگرافی برای تشخیص واریکوسل صحبت کردیم و دانستیم که پزشکان متخصص بعد از سونوگرافی و معالجه اقدام به جراحی واریکوسل می کنند. برای این جراحی باید پزشک حاذق و ماهری را انتخاب کنید؛ از همین رو توصیه می شود برای جراحی این بیماری به مطب دکترحمیدرضا آرزه گر مراجعه کنید. ایشان با انجام عمل های موفق زیادی در زمینه واریکوسل توانسته اند جایگاه ویژه ای در بین پزشکان اورولوژی، کلیه و مجاری ادراری پیدا کنند. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می توانید با شمارهایی که در سایت درج شده تماس بگیرید.