علت درد بیضه چپ چیست؟

آیا تا به حال درد شدیدی را در ناحیه بیضه چپ احساس کرده اید؟ درد در بیضه سمت چپ یکی از مشکلاتی است که باعث شده است برخی از آقایان برای درمان آن به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنند. تفاوت میان ساختار بیضه سمت چپ و راست موجب شده است تا برخی از بیماری ها تنها در یک بیضه اتفاق بیفتد.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که حساسیت بیضه سمت چپ نسبت به بیضه راست بیشتر است؛ به همین دلیل میزان آسیب پذیری و بیماری هایی که بیضیه سمت چپ را درگیر می کند نسبت به سمت راست بیشتر است. در این مطلب به بررسی علت درد بیضه چپ می پردازیم تا در صورت بروز این عارضه برای تشخیص و درمان آن هرچه سریع تر به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

بیماری واریکوسل

واریکوسل یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با آلت تناسلی آقایان است که در اغلب اوقات باعث بروز علائم و نشانه ای خاص در آقایان نمی شود. این بیماری مانند واریس پا به دلیل بزرگ شدن وریدها اتفاق می افتد. در صورتی که وریدهای درون کیسه نگهدارنده بیضه متورم یا بسیار بزرگ شوند؛ باعث ایجاد درد در بیضه می شوند.
متاسفانه واریکوسل از بیماری هایی است که در صورت درمان نشدن می تواند باعث جلوگیری از رشد بیضه ها و کم شدن میزان اسپرم در آقایان شود. بنابراین اگر فردی با درد بیضه چپ همراه است؛ بهتر است برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کند.
چنانچه علت درد بیضه چپ ناشی از واریکوسل باشد و باعث اختلال در باروری آقایان شود؛ پزشک متخصص با انجام جراحی به درمان واریکوسل و ناباروری آقایان نیز کمک می کند.

ارکیت یا التهاب و تورم بیضه

ارکیت یکی از بیماری های مرتبط با بیضه ها است که معمولاً به دلیل برخی از عفونت های باکتریایی و ویروسی اتفاق می افتد. در این بیماری ممکن است بیضه راست یا چپ به صورت همزمان یا به تنهایی دچار التهاب و تورم شوند. ویروس اوریون و عفونت باکتریایی (STI) از شایع ترین عواملی هستند که با ایجاد بیماری ارکیت، باعث درد و التهاب بیضه چپ می شوند.
التهاب و تورم بیضه ناشی از بیماری ارکیت در اکثر مواقع از طریق معاینه فیزیکی پزشک متخصص اورولوژی تشخیص داده می شود. معمولاً این بیماری مانند سایر بیماری های عفونی از طریق مصرف به موقع آنتی بیوتیک درمان می شود. با درمان این بیماری به مرور زمان درد بیضه چپ نیز از بین می رود.

پیچ خوردگی بیضه چپ

پیچ خوردگی بیضه سمت چپ وضعیت خطرناکی است که تا به حال دلیل مشخصی برای بروز این وضعیت پیدا نشده است. البته ممکن است ضربه شدید به این ناحیه از دلایل اصلی بروز این اتفاق باشد. متاسفانه پیچ خوردگی بیضه ها باعث می شوند خون رسانی به بیضه ها اتفاق نیفتد. در واقع پیچ خوردن بیضه ها در کیسه شل باعث جلوگیری از جریان خون می شوند.
پیچ خوردگی بیضه باعث می شود تا فرد به صورت ناگهانی درد شدیدی را در بیضه سمت چپ تجربه کند. چنانچه این وضعیت بیشتر از 6 ساعت ادامه داشته باشد؛ پزشک متخصص با انجام جراحی برای خارج کردن بیضه ها از کیسه شل اقدام می کند.
بنابراین اگر آقایان به صورت ناگهانی در هنگام خواب یا بیداری با درد شدید بیضه چپ مواجه شده اند؛ باید بلافاصله به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

سرطان بیضه ها

سرطان نیز از بیماری های خطرناک و جدی است که می تواند باعث درد شدید بیضه چپ شود. چنانچه سلول های سرطانی در این قسمت از اندام تناسلی رشد کنند؛ فرد به بیماری سرطان بیضه مبتلا می شود. سنگین و بزرگ شدن کیسه بیضه، حالت تهوع و…از نشانه های سرطان بیضه هستند که ممکن است فرد با آن همراه باشد.
پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری با انجام معاینات فیزیکی، سونوگرافی، آزمایش خون و… سرطان بیضه را تشخیص می دهد و با انجام شیمی درمانی و جراحی برداشتن بیضه سرطانی به درمان و کنترل این بیماری خطرناک می پردازد.

بیماری هیدروسل

هیدروسل یکی از بیماری های مرتبط با اندام تناسلی آقایان است که معمولاً باعث خطرات جدی نمی شود. طی این بیماری ممکن است کیسه بیضه متورم شود و فرد مشکلاتی چون سنگینی بیضه و درد بیضه چپ را تجربه کند. خوشبختانه هیدروسل از بیماری هایی است که از طریق معاینه فیزیکی و انجام سونوگرافی به راحتی تشخیص داده می شود.
در اکثر مواقع هیدروسل خود به خود از بین می رود. در صورتی که این بیماری از بین نرود؛ جراح اورولوژی با خارج کردن آن حین جراحی باعث درمان درد بیضه چپ نیز می شود.

علت درد بیضه چپ چیست

در مطلب فوق به بررسی برخی از علت های شایعی که باعث درد بیضه چپ در آقایان می شوند؛ پرداختیم. دانستیم که عواملی مانند واریکوسل، هیدروسل، التهاب، انواع سرطان و…ممکن است باعث درد شدید در این بخش از اندام تناسلی شوند.
بنابراین اگر فردی به صورت ناگهانی درد شدیدی را در بیضه احساس کرده است و با علائمی مانند حالت تهوع، تب، لرز و…همراه است؛ باید در اسرع وقت به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کند.
دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی از پزشکان حاذق در زمینه تشخیص و درمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری است که به دلیل سابقه بالا در این زمینه، به تشخیص دقیق علت درد بیضه چپ می پردازد و از روش های نوین و دقیق برای درمان این بیماری استفاده می کند.