مشکلات مثانه در مردان

مثانه عهده دار عملکرد اساسی نگه داری و تخلیه ادرار است، که در قسمت پایینی شکم واقع شده و ادرار را از کلیه ها جمع آوری و نگه می دارد. وقتی مثانه پر می شود، عصب های مثانه نیاز به تخلیه ادرار را به مغز ارسال می کنند. بیماری های مرتبط با مثانه شامل عفونت های مجاری ادراری، عفونت مثانه، سرطان مثانه، بی اختیاری ادرار، سنگ مثانه و اختلالات دیگر هستند.

عفونت های مجاری ادراری و مثانه معمولاً به دلیل باکتری ها رخ می دهند و روش های مختلفی برای پیشگیری از آنها وجود دارد. در صورت بروز مشکلات مثانه، توصیه می شود به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید، زیرا بسیاری از مشکلات مثانه قابل درمان هستند و علائم بدون درمان بهبود نمی یابند. برای تشخیص بیماری های مثانه، پزشک ممکن است دستور انجام آزمایش هایی مانند آزمایش ادرار و عکس برداری از شما بگیرد.

انواع بیماری های مثانه

بیماری های مثانه می توانند از عفونت های جزئی تا بیماری های جدی تر و حتی سرطان شامل گردند. در زیر شایع ترین بیماری های مثانه و علل احتمالی آنها را بررسی می کنیم.

عفونت مثانه

عفونت مثانه زمانی به وقوع می پیوندد که باکتری های حاضر در روده ها، از طریق رکتوم به پیشابراه وارد شده و از آنجا به سوی مثانه حرکت کنند، در این حالت باکتری ها می توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت را ایجاد کنند، یا حتی بدون اینکه علائم خاصی ایجاد کنند، در مثانه تکثیر کنند. این نوع عفونت ها اغلب از راه حالب بالا به سمت کلیه ها نیز گسترش یافته و باعث عفونت کلیه شده و عوارض خطرناکی مانند زایمان زودرس در خانم های باردار را ایجاد می کنند. عفونت مثانه به خصوص در زنان میانسال (20 تا 50 سال) بیشتر دیده می شود.

تشخیص عفونت مثانه معمولاً از طریق آزمایش های تشخیصی مانند آزمایش ادرار، سیستوسکوپی و سونوگرافی صورت می گیرد. درمان این نوع عفونت معمولاً شامل استفاده از داروهای ضد باکتری و داروهای ضداسپاسم است. با درمان به موقع، انتظار می رود که عفونت در کمتر از دو هفته بهبود یابد، اما بازگشت عفونت نیز امری شایع است. درمان ناکافی می تواند منجر به عفونت مزمن مجاری ادرار و در نهایت نارسایی کلیه شود. بیماری هایی مانند عفونت های غدّه پروستات و تشکیل سنگ ها در مثانه نیز اغلب با عفونت مثانه همراه هستند.

علل عفونت مثانه عبارتند از:

• ورود میکروب ها از بیرون بدن به پیشابراه.
  • شیوع بیشتر در زنان به دلیل کوتاه بودن فاصله بین مدخل پیشابراه و مخرج، که باعث آسانی انتقال عفونت از نقطه ای به نقطه ای دیگر می شود.
  • طول کوتاه تر پیشابراه در زنان که باعث می شود عفونت به سرعت از پیشابراه به مثانه منتقل شود.
  • پخش شدن عفونت های کلیه به مثانه.
  • آسیب به پیشابراه.
  • استفاده از کاتتر ادراری، به خصوص پس از زایمان یا جراحی.
  • ورود باکتری ها از راه پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی به مجاری ادراری.
  • استرس و مصرف الکل.
  • افزایش فعالیت جنسی در زنان که باعث آسیب رسیدن به پیشابراه می شود.
  • عفونت در سایر بخش های دستگاه ادراری ـ تناسلی.
  • کاهش مقاومت بدن.
  • پوشیدن لباس زیر تنگ و بدون تبادل هوا.
  • نشستن در وان پر از آبی که آلوده باشد.
  • شل شدن و افتادگی اجزای دستگاه ادراری ـ تناسلی در زنان.
  • نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی.

سرطان مثانه

سرطان مثانه به رشد یک بافت غیر طبیعی در دیواره مثانه که با تقسیم سلول ها به طور غیرمعمول و مهارنشده همراه است، اشاره دارد. این نوع سرطان می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. در صورتی که بدخیم باشد، ممکن است به گره های لنفاوی، استخوان، کبد و ریه ها گسترش یابد. این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است و به طور کلی در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

علت اصلی ابتلا به سرطان مثانه مربوط به تماس های شغلی است. تا ۳۵-۱۵ درصد از مردان و ۶-۱ درصد از زنان ممکن است از این عامل رنج ببرند. افرادی که در شغل هایی مثل صنایع چرم، صنایع شیمیایی، صنایع رنگ سازی و مواد سمی مشغول به کار هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. همچنین استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده های مصنوعی نیز می تواند عامل ایجاد این بیماری باشد. عفونت و سنگ در مثانه نیز به عنوان عوامل مزمن، خطر بروز سرطان را افزایش می دهند. از طرف دیگر، سیگار به عنوان عاملی که با ۵۰ درصد تومورهای مثانه مرتبط است، باید به طور جدی در نظر گرفته شود.

علایم سرطان مثانه اغلب شامل وجود خون در ادرار (هماتوریا) است که در ۸۵-۹۰ درصد موارد دیده می شود. علاوه بر این، درد مشترک در منطقه پهلو و درد استخوانی نیز از دیگر علایم این بیماری است.

مثانه عصبی

مثانه عصبی یکی از اختلالات عملکرد مثانه است که ناشی از آسیب به سیستم عصبی است. بر اساس محل و نوع آسیب عصبی، مثانه عصبی به دو دسته مثانه بیش فعال و مثانه شل تقسیم می شود.

افراد مبتلا به مثانه بیش فعال، کم تر یا به طور کامل کنترلی روی عملکرد مثانه شان ندارند. در این افراد، مثانه به طور خودبخود و مکرر تخلیه می شود و تخلیه به طور کامل انجام نمی شود که باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت های ادراری می شود.

در مثانه شل، قسمتی از سیستم عصبی که وظیفه اطلاع رسانی به مغز در زمان پر شدن مثانه را دارد، آسیب می بیند. به همین دلیل، مثانه به طور غیرطبیعی بزرگ شده و ظرفیت آن افزایش می یابد. هنگامی که فشار ادرار در مثانه به حدی برسد که ماهیچه های دریچه خروجی ادرار نتوانند با آن مقاومت کنند، ادرار شروع به ریزش می کند. در این نوع اختلال مثانه، مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود.

این نوع اختلالات مثانه به دلیل آسیب به سیستم عصبی بوجود می آید و در بیشتر موارد، علت آن مشخص نیست.

بهترین دکتر مشکلات مثانه در مردان

هرگونه تعلل در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمان مشکلات مثانه شما را دشوار تر کند. قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل های مخصوص مردان خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه درمان مشکلات مثانه در مردان می توانید به دکتر سید حمیدرضا آرزه گر متخصص اورولوژی و جراح و متخصص کلیه مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان متقاضیان خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به درمان مشکلات مثانه در مردان می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای انجام درمان های مختلف هستید یا خیر.